Nechte uživateli kontrolu nad obsahem. ŘSoW#74
Co dělá design lidským? Jak zůstat relevantním v době AI? Koncepční diagramy. Nový vizuální styl Apple. WCAG ve formě srozumitelných karet. Syntetičtí respondenti pro výzkum. Návrat Webu 2.0.
Telegraficky
👮 Česko navrhlo odložení evropské regulace umělé inteligence.
🪪 Evropská digitální peněženka ověří věk dětí na webu.
👀 Meta a Yandex šmírují uživatele Androidů.
🚕 Policie Los Angeles využívá samořiditelné robotaxi ke sledování.
⚖️ Britský soud varuje advokáty před falešnými citacemi od AI.
🌐 V Praze probíhá ICANN Policy Forum.
🍎 Apple oznamoval novinky.
🏕️ Proběhl UXcamp Europe.
🎫 Vstupenky na RealUXCamp jsou v prodeji.
Sledujte nás také přes RSS feed, Twitter, Threads, Bluesky, Linkedin nebo Facebook.
Designérský tip
Nechte uživatele ovládat obsah. Nepouštějte videa a audio automaticky.
❌ Automatické spuštění médií
✅ Zřetelné tlačítko pro spuštění
👉 Větší respekt k uživateli.
👉 Méně odchodů z webu kvůli podráždění.
Dobrovolné spuštění signalizuje zájem.
Linkodrom
Co je lidskost v designu? Alexandru Ticalo se na UXcamp Europe 25 podělil o své čtyři zásady jak navrhovat lidsky v éře AI: lidskost (např. příběh ručně vyrobené flétny), přístupnost (Evropský akt o přístupnosti 2025), poctivost (kritika temných UX praktik) a užitečnost (jako u aplikací Shazam či map londýnských kol). Přes rychlý vývoj AI zůstává úloha designérů stejná – chránit lidskost v technologii.
Jak zůstat relevantním designérem, i když je všechno v plamenech, se v Berlíně o víkendu ptal Thiago Esser. Zabývá se tématy jako práce na dálku, duševní pohoda, celoživotní učení a proč leadershipové dovednosti neztrácejí na významu. Není náhodou, že jeho místnost praskala ve švech.
“Screwing up is part of the process!”
— Lucie Krulichová
Úvod do konceptuálních diagramů nám na UXcampu dal Peter Boersma. Může být, že jde jen o obdélníky se šipkami, ale jejich přínos je ohromný, jak pro mapování stavu, tak pro návrh nového konceptu.
Přes sto zajímavých přednášek v deseti sálech ve dvou dnech doručili účastníci UXcampu. Mezi naše oblíbené patří ještě Guerilla Org Design Saschy Brossmanna, Building on the Other People Research od Nymphaey Notschaele a RIP Lorem Ipsum od Gunnara Bittersmanna. Katharina Staszkow přinesla konstrukční plány a podělila se o zkušenost s vibecodingem v ranné fázi projektu. Ben Sauer mluvil o tom, že je potřeba Always Be Creating Clarity. Rik Williams z britského GDS mluvil o Content design systems. Z příkladů od GDS čerpal i Jan Schmiedgen v prezentaci Always Run a Changing System (omrkněte jeho karty inovačního systému). UX čínských elektromobilů nám ukázal Guang Yang.
Pojeďte na UXcamp Europe příští rok!
Web je plný reakcí na nový vizuální styl Apple. Nové verze operačních systémů Apple dostanou vzhled tekutého skla. Designéři se silně vyjadřují na adresu přístupnosti nového stylu, ale výhrady směřují i k estetice.
Jak zaujmout investora za půl minuty radí StartupYard. Představuje koncept Fund-Raising Narrative, stručné čtyřbodové sdělení obsahuje představení firmy, konkurenční výhodu, důkazy o trakci a konkrétní investiční požadavek.
“My take on Apple's new Liquid Glass? […] It doesn't feel very well executed and everything is a bit all over the place.”
— Tobias van Schneider
WCAG 2.2 srozumitelně ve formě karet. Vyznat se ve standardu přístupnosti webového obsahu není úplně jednoduchá, a tak vám možná přijdou vhod karty, které se pokouší přiblížit pravidla přístupnosti ve snadno srozumitelném jazyce.
Nelámejte hůl nad syntetickými uživateli v uživatelském výzkumu, vzkazuje John Whalen a rovnou ukazuje, jak s respondenty modelovanými pomocí AI pracuje on. John reaguje na kritiku používání syntetických uživatelů ve výzkumu, kterou formulovala Erika Hall. Zdůrazňuje, že nejde o náhradu lidských respondentů, ale o efektivní způsob, jak si otestovat otázky nebo zpřesnit výzkumný přístup. Syntetičtí uživatelé podle něj pomáhají připravit se na reálné rozhovory bez plýtvání časem účastníků.
“Build a product so good, your users do the marketing.”
— Guillermo Rauch
AI vrací do hry Web 2.0, myslí si Marek Prokop. Dřívější Web 2.0 s otevřenými API, RSS a mashupy nabízel nevídanou kreativitu, než byl postupně demontován z ekonomických důvodů. Dnes se ale podobné principy vracejí díky AI asistentům a protokolu MCP, kde API není volitelný bonus, ale podmínka pro fungování v novém ekosystému. Co bylo dřív radostí pro vývojáře, je dnes obchodní nutností – a tím se Web 2.0 znovu rodí, i když v jiné podobě.
Čtete newsletter Řekni si o web. Píšeme pro všechny, kdo se točí kolem webu. Každý týden vás čeká přehled důležitých událostí, odkazy na zajímavé články a k tomu několik pečlivě vybraných tipů a nápadů na zlepšení webu nebo mobilních aplikací. Připojte se k 850 odběratelům nebo newsletter sdílejte.
Děkujeme!
Brašna s nářadím
Napsat postřehy k pozorování ke konkrétnímu času ve videonahrávce, to obvykle vyžaduje drahou licenci k profesionálnímu nástroji. VideoAnt – bezplatná online služba pro anotování, komentování a sdílení videa od pedagogické fakulty Michiganské univerzity – perfektně nákladný software zastoupí.
Abychom si rozuměli
Glassmorphism je označen pro vizuální styl uživatelských rozhraní, který právě silně trenduje. Všechno, jako by bylo pod sklem.
Čím víc se krysy v bludišti blíží k sýru, tím více úsilí vynakládají na jeho dosažení. S námi lidmi je to podobné. Tenhle jen popisuje goal-gradient effect. Až příště dostanete v kavárně novou věrnostní kartičku už s dvěma políčky orazítkovanými, hned budete vědět, odkud vítr fouká.
Blaming the user je oblíbená taktika tvůrců aplikací, kteří podceňují smysl uživatelského výzkumu. Označování problémů v designu jako uživatelské chyby a častování uživatelů přezdívkami jako BFU nebo ID-10T k tomu patří.
Při definici zadání je technika přerámování velmi užitečná. Postaví problém do nového světla a stává se inspirací pro gejzíry ideace.
Umíte dát designérům zpětnou vazbu? Designová kritika je disciplína, kterou ne každý dobře ovládá. Při správném použití vede ke konstruktivnímu posouvání návrhu bez negativních dopadů na morálku týmu.
Přijďte 19. června na Festival kreativní byrokracie. Zopakujeme tu svůj workshop Od zadání k prototypu za jeden den dvě hodiny.
Účinnosti evropského zákona o přístupnosti začne už jen za osmnáct dnů. Sledujte na sociálních sítích tipy pro přístupnost webu nebo se ozvěte a probereme společně, jak vám můžeme s přístupností pomocí.
A to je z druhého červnového zpravodaje Řekni si o web roku 2025 všechno. Před 677 lety byl položen základní kámen říšské klenotnice. Díky, že nás nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.