Přeskočit na obsah. ŘSoW#98
Kdo nepřeje strategickému myšlení. Průvodce UX strategií. Jak posoudit nápady. Tipy pro konverze. 5 základů UI designu. Moderní CSS není pro lidi. Minim viable ethnography. Prototypování je mindset.
Telegraficky
🤼 Hlídač státu zápolil s DDoS útokem.
🥷 Miton poslal skoro deset milionů Banditům.
🛒 Billa zavře e-shop. Věděli jste, že ho má?
🚀 Oddin.gg je nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě.
🏆 Apple App Store Awards 2025 znají finalisty.
💁 Cloudflare vysvětluje, proč měl výpadek.
📉 Od IPO do pátku se dostaly akcie Figmy ze 120 na 34 USD.
✍️ Sketch má velký update. Víte, co je Sketch?
🐘 PHP verze 8.5 je venku.
🫴 Meta předává React a React Native pod správu Linux Foundation.
🙅♂️ Francii se nelíbí, že Grok popírá holokaust.
♊ Google nasazuje Gemini 3 úplně všude a upgradoval Nano Bannana na Pro.
🦊 Firefox má s AI okno.
💸 Investoři si půjčují na AI.
⛓️💥 Americký soud zvažuje rozdělení reklamního byznysu Googlu.
🤝 Trump možná dovolí prodej čipů NVIDIA do Číny.
🤖 Čínský UBTECH posílá stovky humanoidních robotů do továren.
🤌 Američtí vědci vyvinuli wearable pro ovládání strojů gesty.
🔮 Vize pro Windows 2030 založená na AI vyvolává u uživatelů frustraci.
🔞 Pornhub chce, aby ověření věku probíhalo na zařízeních.
🎓 Na KISKu probíhají přijímačky na Design informačních služeb.
Sledujte nás také přes RSS feed, Twitter, Threads, Bluesky, Linkedin nebo Facebook.
Designérský tip
⏭️ Umožněte uživatelům přeskočit navigaci. Odkaz Přeskočit na obsah posiluje přístupnost.
❌ Nutnost procházet navigací tabulátorem.
✅ Skrytý link pro Skip to content na začátku stránky.
👉 Rychlý přístup ke klíčovému obsahu
👉 Lepší zážitek pro čtečky obrazovky
Skip link šetří čas i nervy. 🤸♂️
Web Summit 2025: Technologie se vrací k lidem
Web Summit 2025 v Lisabonu ukázal posun od teorie k realizaci. Hlavními tématy letos byly: konec technologické dominance Západu, vzestup agentní AI, investiční orientace na využití technologií v civilní a vojenské sféře a vzrůstající hodnota lidské autenticity.
Tohle je 5 trendů, které nastavil Web Summit 2025:
Příklady jako brazilský platební systém Pix či portugalský startup pro žádosti o dotace Granter ukazují, že inovace přichází z nečekaných míst. Umělá inteligence se mění z nástroje odpovědí v nástroj akce. Web Summit potvrdil, že technologie už neohromuje sama o sobě, ale musí prokázat službu lidem – budoucnost formují ti, kdo chápou lidské potřeby jako jádro inovace.
Linkodrom
Ve firmách chybí strategie kvůli systému, který strategickému myšlení nepřeje. Důraz na výkonnost a produktivitu zanechává minimum prostoru pro diskusi, reflexi a hloubkové uvažování. Strategie často končí u vizuálních prezentací pilířů a cílů, které vypadají akčně, ale postrádají diagnostiku a promyšlené kroky. John Cutler upozorňuje na riziko, kdy strategii chápe jen úzký okruh lidí, a ostatní jen reagují.
Průvodce UX strategií od Sarah Gibbons a Anny Kaley shrnuje principy tvorby strategie UX. Stojí na třech pilířích: vizi (kam směřujeme), cílech (jak měříme pokrok) a plánu (jak se tam dostaneme). Vize musí být realistická, výzkumem podložená a reflektovat hodnotu pro uživatele. Cíle by měly být měřitelné a propojené s obchodními výsledky. Plán pak rozepisuje konkrétní kroky, roadmapy a prioritizaci. Průvodce nabízí desítky článků a videí, které jednotlivé oblasti podrobně vysvětlují.

Jak se rozhodovat mezi nápady. Produktoví manažeři často končí discovery fázi s přehršlí nápadů a bez jasného směru. Ryan Singer navrhuje nehodnotit návrhy podle skóre nebo nadějných příběhů, ale zaměřit se na to, co se děje, když problém není vyřešen. Pomáhají dvě otázky: Co dělá zákazník místo toho? a Co je na tom špatně?
8 drobností, které zvyšují tržby. Ryan Almeida upozorňuje na osm nenápadných, ale vysoce účinných UX rozhodnutí, která zvyšují příjmy: méně voleb, jasné popisky tlačítek, rychlejší načítání, kontextové nápovědy nebo kratší formuláře. Uživatelé tyto úpravy nevnímají vědomě, ale vedou je k vyššímu zapojení a nákupům. Tyto úpravy nepřinesou slávu v týmu, ale tiše a trvale zlepšují výsledky.
„Nejdřív jsme Googlili. Pak jsme se místo googlení začali ptát AI. Teď se ptáme AI a říkáme jí, ať si to vygooglí.“
— Marek Prokop
5 základů UI designu, které by měl znát každý. Jeferson Brito přehledně shrnuje pět základních principů UI designu: barva, typografie, vizuální hierarchie, kontrast a zarovnání. Tyto prvky zásadně ovlivňují dojem z aplikace a její použitelnost. Praktické rady zahrnují použití typografických škál, barevných pravidel jako 60‑30‑10 nebo důležitost kontrastu kvůli přístupnosti. Brito zdůrazňuje, že i bez talentu lze pomocí těchto principů výrazně zlepšit UI produktů.
Moderní CSS se stává obtížně zvládnutelným čistě ručně. Andreas Møller upozorňuje, že omezení už netkví v samotných schopnostech jazyka, ale v jeho zápisu. Vizuální editory – od nástrojů na práci s barvami OKLCH až po animace a složité křivky – odstraňují bariéry porozumění a umožňují nejen přesnější kontrolu, ale také objevování nových funkcí. Podle Andrease možná budoucnost CSS leží spíš ve vizuálním navrhování než v tradičním psaní kódu.
Minimum viable ethnography: Erika Hall postavila výzvu před startupisty a podnikatele, kteří se výzkumu vyhýbají s odvoláním na nedostatek času, peněz nebo zkušeností. Představuje konkrétní, třídenní plán, jak provést rychlý a hodnotný uživatelský výzkum s rozpočtem do 329 dolarů. Trik je v krátkých telefonických rozhovorech vedených jedinou otázkou: „Popište mi svůj včerejší den“. Na ni navazuje týmová reflexe nad zjištěními.
Prototypování jako způsob myšlení. Bibin Thomas ukazuje, že i hrubý náčrt může ušetřit dny práce tím, že rychle odkryje skryté problémy. Klíčová je míra detailu: prototyp má mít jen tolik věrnosti, kolik je potřeba k odpovědi na další důležitou otázku. S nástupem AI je navíc prototypování dostupné i mimo design. Největší síla prototypu spočívá v tom, že vede k hlubšímu porozumění a rychlejší shodě v týmu.
“Your old site is the best prototype of your new site.”
— Hoa Loranger
Jak vznikala sekce pro neslyšící v projektu 72 hodin. Kateřina Pešková a Petr Vysuček z Deaf Friendly popisují, jak vznikla samostatná sekce ve videích v českém znakovém jazyce pro projekt krizové komunikace Ministerstva vnitra. Nepřekládali celý web – cílem bylo předat klíčové informace srozumitelně a efektivně. Inspirací jim byly přístupy z Finska a Švédska.
Umíte to s barvami? Tahle hra prověří vaši schopnost trefit správně odstín, jas nebo třeba komplementární barvu. Je to další z legrácek projektu Method of Action, která má potrápit designéry. Ukažte, jak dobře to zvládnete právě vy.
Kim Goodwin: Design jako kultura, ne dekorace

Kim Goodwin je známá jako autorka knihy Designing for the Digital Age. Zásadně ovlivnila UX design nejen metodikou tvorby person, ale i důrazem na etiku a kulturu v rozhodování. Tvrdí, že zodpovědný design nevzniká jen kreslením rozhraní, ale v organizacích, kde lidské hodnoty určují směr. Přenáší principy lékařské etiky do technologií a upozorňuje, že digitální produkty jsou součástí globálního experimentu bez pravidel.
Pomozte nám rozšířit newsletter Řekni si o web k více lidem. Pošlete ho kolegům, známým či obchodním partnerům a řekněte jim, proč ho rádi čtete. Upozorněte je na možnost přihlásit odběr.
Děkujeme!
Brašna s nářadím
User Research Incentive Calculator je nástroj, který pomáhá UX výzkumníkům stanovit férové a tržně odpovídající odměny pro účastníky výzkumu. Vychází z dat reálných studií a zohledňuje typ účastníků, délku, formát i způsob sběru dat. Umožňuje obhájit rozpočet a předejít nepřiměřeným částkám, které by mohly zkreslit výsledky.
Abychom si rozuměli
Model context protocol (MCP) je otevřený standard od firmy Anthropic, který propojuje umělou inteligenci s nástroji jako Figma, Notion nebo GitHub. Umožňuje AI přístup ke kontextovým datům a úkolům přes jednotné rozhraní. Přináší rychlejší prototypování, automatizaci dokumentace i lepší spolupráci díky AI, která chápe souvislosti.
Kaskádové styly (CSS) jsou jazykem pro definici vzhledu webových stránek. Oddělují vizuální vrstvu od struktury a obsahu HTML. Vytvořil je Håkon Wium Lie v roce 1994 spolu s Bertem Bosem. CSS se vyvinulo z jednoduchých úprav barev a fontů v mocný nástroj pro návrh rozhraní, který dnes zahrnuje mřížky, proměnné i responzivní návrhy.
Persona je výzkumem podložený archetyp uživatele, který pomáhá návrhářům zohlednit reálné potřeby a chování lidí, ne domněnky. Vznikla díky Alanu Cooperovi a byla rozpracována Kim Goodwin. Persona je nástrojem empatie, sjednocuje tým a pomáhá vyhnout se návrhu pro tzv. elastického uživatele.
Dnes se designéři pochlubí, jak s AI dojdou od nápadu k rozhraní. Zítra Honza Kvasnička ukáže chyby v e-shopech. Ve středu můžete zapracovat na portfoliu s Michalem Maňákem. Ve čtvrtek proběhne sausage party o vibecodingu. A v sobotu se nezapomeňte stavit na INSPO. To je jen zlomek akcí, které se konají tento týden. Další tipy najdete v našem aktualizovaném přehledu.
A to je z posledního zpravodaje Řekni si o web před Adventem roku 2025 všechno. Před 36 lety zjistili členové vedení ÚV KSČ, že už to vlastně dělat nechtějí. Díky, že nás nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.










