Placeholder nenahradí formulářové popisky: ŘSoW#71
Přichází nový Material design. Jak snížit bounce rate. 23 % e-shopařů nemá čas učit se AI. Z vyhledávačů přestanou chodit lidi. Nenechte UX výzkum shrnout AI. E-maily přístupné nejsou.
Telegraficky
🐼 Influenceři by nás Číně prodali.
⚖️ Antimonopolní úřad provedl razii v Seznamu nelegálně.
🛜 Loni jsme na mobilech prodatovali o třetinu více dat než předloni.
✨ Codex od OpenAI je AI agent pro vývoj softwaru.
🧸 EK sbírá připomínky k Pokynům k ochraně nezletilých osob podle DSA.
⏲ Apple vydal nový Car Play.
🚨 Coinbase unikla data uživatelů.
🍟 TikTok v Česku sleduje každý třetí.
💭 Na Bluesky česky publikuje jen něco přes čtyři tisíce účtů.
🔝 Proběhl SEOloger Naživo.
🚀 Dnes začíná Coogle I/O 2025.
Sledujte nás také přes RSS feed, Twitter, Threads, Bluesky, Linkedin nebo Facebook.
Designérský tip
Nezapomeňte na popisky formulářů. Formuláře musí být jasné a bez překvapení.
❌ Pouze placeholdery uvnitř polí
✅ Viditelné popisky u každého pole
👉 Jasné instrukce i po vyplnění.
👉 Vyšší úspěšnost vyplněných formulářů.
Popisky šetří nervy.
Linkodrom
Google Material 3 Expressive přináší živé barvy a výraznou typografii. Google aktualizoval svůj designový systém Material You na Material 3 Expressive. Aktualizace přináší kromě živých barev také animace a nové komponenty, které mají zvýšit emocionální zapojení uživatelů. Zaměřuje se na generaci nejmladších dospělých, kteří preferují expresivní design před minimalistickým stylem iOS. Material 3 Expressive bude debutovat v beta verzi Androidu 16 a později bude dostupný na zařízeních Pixel.
Jak snížit míru opuštění webu díky UX designu. Vysoká míra opuštění webu signalizuje problémy v designu. Loop11 nabízí konkrétní strategie: rychlé načítání stránek, přehlednou navigaci, kvalitní obsah, mobilní přizpůsobení a jasnou vizuální hierarchii. Příklady z praxe ukazují, že zlepšením UX lze výrazně snížit bounce rate a zvýšit konverze.
Skoro čtvrtina e-shopařů nepoužívá AI. Nemají čas se s ní učit, zjistil průzkum GoPay. Pokud také nemáte čas učit se AI používat, Google pro vás připravil průvodce promptováním. Že má 68 stránek vás děsit nemusí. Jen stránky 2, 3 a 67 přinášejí nové informace – zbytek jsou příklady použití. To Claude na to jde víc důkladně. I pokud už promptujete jako Bambuch, ukáže vám jejich návod, jak fungují různé přístupy a k čemu se který hodí.
SEO specialisti očekávají výrazný pokles přístupů z vyhledávačů v důsledku nasazení AI shrnutí do výsledků hledání. Vojtěch Fiala upozorňuje, že největší propady můžeme čekat u informačních dotazů, kterých je skoro devadesát procent. Bude hůř, myslí si Pavel Ungr, protože Google zkouší vyhledávání nahradit chatem a je jen otázkou času, kdy do svých odpovědí AI chaty začlení placenou reklamu.
UX výzkumníci by neměli AI přenechávat syntézu generativního výzkumu. Podle Jona Kolka syntéza není jen formálním mezistupněm k vytvoření výstupu. Je to proces porozumění a propojení nových poznatků s tím, co už víme. Právě aktivní reflexe dává výzkumu smysl a hodnotu – jak pro jednotlivce, tak pro celý tým. Předání syntézy AI snižuje přínos výzkumu a ochuzuje nás o tu nejdůležitější část poznání: vlastní pochopení a interpretaci.
Zpráva o přístupnosti e-mailů ukazuje, že snad neexistuje HTML e-mail bez problémů s přístupností. Z 443 585 testovaných zpráv jich jen 21 prošlo všemi automatizovanými testy. Všechny byly od Parcel.io nebo NaomiWest.ca. Selhávají nejen nástroje pro tvorbu šablon, ale i samotné poštovní klienty – pouze jeden podporuje prvky HTML/CSS potřebné pro přístupnost. A co vaše e-maily?
Focus priming. Až budete testovat přístupnost webu nebo e-mailu, vyzkoušejte techniku focus primingu, doporučuje Martin Underhill. Místo toho, abyste zkoušeli navigovat se pomocí tabulátoru z klávesnice od začátku dokumentu, klepněte nejdřív myší náhodně kamkoli na obrazovce. Přesunete tím výchozí pozici tabulátorového kurzoru.
Do prvního dne účinnosti evropského zákona o přístupnosti zbývá 39 dnů. Na sociálních sítích Bluesky, Twitter, Threads, Linkedin a Facebook publikujeme tipy pro přístupnost webu. Sledujte
#Přístupnost100
.
Zapojte vývojáře do designového procesu od samého začátku. Získáte lepší rozhodnutí, úsporu času a posílíte týmovou kulturu. Vývojáři dokážou včas upozornit na technická omezení, navrhnout škálovatelná řešení a obohatit kreativní proces svým pohledem.
Katalog návrhových vzorů pro uživatelské rozhraní z dílny agentury Project by IF popisuje obvyklé přístupy k řešení designových problémů moderního UI. Najdete tu návrhové vzory pro AI nástroje, nové přístupy k autentizaci nebo nastavení soukromí.
Čtete newsletter Řekni si o web. Píšeme pro všechny, kdo se točí kolem webu. Každý týden vás čeká přehled důležitých událostí, odkazy na zajímavé články a k tomu několik pečlivě vybraných tipů a nápadů na zlepšení webu nebo mobilních aplikací. Připojte se k 800 odběratelům nebo newsletter sdílejte.
Děkujeme!
Brašna s nářadím
K vybavení návrháře rozhraní a frontendového vývojáře patří i nástroje pro simulaci běžných bariér přístupnosti, jako jsou dalekozrakost, tunelové vidění, porucha barvocitu, třes rukou, dyslexie nebo poruchy soustředění. Hodně toho dokážete simulovat pomocí vývojářského módu ve Firefoxu nebo Edge, ale v Chrome podobné vymoženosti chybí. Právě v Chromu se uplatní doplněk Web Disability Simulator.
Abychom si rozuměli
Designéři často říkají, že dobrý design vede oko uživatele od nejdůležitějších prvků k těm méně důležitým. Čím toho ale designéři dosahují? To se pokouší osvětlit slovníkové heslo vizuální hierarchie.
V dnešním Linkodromu zaznělo, že téměř devadesát procent hledání připadá na informační dotazy. Co to je a jaké jsou další záměry, s nimiž se uživatelé obracejí na vyhledávače, popisuje článek Search intent.
Facilitace jako pojmenování role člověka, který vede workshopy, v poslední době vytlačila dříve používané označení moderátor. Čím se tyhle výrazy liší a co všechno facilitátoři mají na starost?
Soukromí si na internetu spojujeme s GDPR, ale za konceptem Privacy by design stojí Kanaďanka Ann Cavoukian, která se ochranou soukromí zabývá už od devadesátých let. Navrhovat služby, které respektují soukromí, pomůže jejích sedm zásad.
V posledních letech se upouští od designérských specializací, a tak nyní nově objevujeme dříve běžné pracovní postupy a druhy výstupů. K takovým patří inventář obsahu. Bez něj se neobejde návrh ani redesign žádného rozsáhlejšího obsahového projektu.
Přijďte 19. června na Festival kreativní byrokracie. Jakub s Martinem na festivalu zopakují workshop Myslete kreativně! Od zadání k prototypu za jeden den, o který si píšete od podzimního Týdne pro Digitální Česko.
A to je z třetího májového zpravodaje Řekni si o web roku 2025 všechno. Zatímco z kamene čas písmo dávno smaže, můj verš zde bude dál jasně plát – a vy s ním. Díky, že nás nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.