OKLCH jde po RGB: Řekni si o web #59
Chodí vám výzvy k platbě za neoprávněně užité fotografie? 10 důvodů nekvalitního designu. Vizualizace proměnných ve Figmě. Přístupnost není jen pár opatření. Designéři mají rádi OKLCH.
Telegraficky
📱 26 aplikací měsíčně použije průměrně uživatel mobilního telefonu.
🆕 Figma zveřejní poznámky k vydání nové verze.
📵 Gmail přestane posílat autentizační SMS.
🍎 Nový nejlevnější iPhone podražil.
🔰 Ondřej Žára vyřešil úlohy v JavaScriptu.
🔭 ChatGPT uvolnil hluboký výzkum v tarifu Pro.
✨ Podle Microsoftu AI způsobuje, že lidské poznávání zakrní a je nepřipravené.
🧠 Čína ovládla obousměrnou komunikaci pomocí myšlenek.
🛡️ Britové nebudou mít koncové šifrování na iCloudu.
Sledujte nás také přes RSS feed, Twitter, Threads, Bluesky, Linkedin nebo Facebook.
Připojte se v úterý 4. března od 17 hodin na kurz Jak si naklikat web bez cizí pomoci. Navrhujeme weby spoustu let a ukážeme vám, že si snadno poradíte i bez designérů a vývojářů. Po dvouhodinovém webináři budete mít web připravený k publikování a příště už to zvládnete úplně sami.
Odběratelé našeho newsletteru najdou v patičce e-mailu slevový kupón. A pokud nás ještě neodebíráte, je vhodná chvíle začít. V uvítací zprávě vás čeká drobná odměna.
Linkodrom
Jak naložit s výzvami k zaplacení za fotky, poradí advokátka Petra Dolejšová. Množí se výzvy k zaplacení za neoprávněné použití fotek z fotobank od firem jako Copytrack či PicRights. Některé případy jsou oprávněné, jiné jsou čisté scamy. Pokud je výzva oprávněná, máte tři možnosti: zaplatit, ignorovat (což nese právní rizika), nebo vyjednávat. Vždy zvažte konzultaci s právníkem před přistoupením na jakoukoli dohodu.
Proč se stále setkáváme s nekvalitním designem? Ne, neodpovíme vám protiotázkou, ale pošleme vás za Scottem Berkunem. Shrnuje 10 hlavních důvodů, proč k tomu dochází: Nekompetence organizací, nevnímání designu jako klíčové strategie, neochota manažerů riskovat s designem, neznalost kreativního procesu nebo neschopnost UX lídrů ovlivnit rozhodování, příliš mnoho rozhodovacích aktérů, nejasná představa o uživateli, zaměření na funkce místo scénářů, nedostatečná definice cíle projektu a špatná interpretace uživatelských dat.
Intuitivní vizualizace proměnných ve Figmě. Variable Visualizer mění způsob práce s proměnnými ve Figmě tím, že je přehledně zobrazuje na nekonečném plátně. Umožňuje snadno vizualizovat vztahy mezi proměnnými pomocí drag-and-drop, rychle vyhledávat proměnné nebo simulovat jejich chování v různých módech. Díky tomu se práce s proměnnými stává intuitivnější a přehlednější. Variable Visualizer také umožňuje okamžitě vidět všechny proměnné použité v libovolné vrstvě či komponentě, což usnadňuje správu složitých designových systémů.
Přístupnost není jen pár opatření, ale jde o celkové porozumění potřebám uživatelů, říká v rozhovoru s Milošem Šiškou výkonná ředitelka Deaf Friendly Kateřina Pešková. Deaf Friendly funguje jako komerční konzultační agentura, která pracuje s institucemi a firmami na skutečně přístupných službách pro neslyšící. Kateřina zdůrazňuje důležitost zapojení odborníků, správného překladu do znakového jazyka a strategického plánování. I přístupnost samotná je proces, který je se proměňuje a je třeba ho přehodnocovat.
Hue.tools je nástroj pro práci s barvami. Do nástroje zadáte barvy a on vytvoří plynulý přechod mezi nimi. Najde pro ně příhodné názvy a dohledá harmonické kombinace a odkazy k inspiraci pro daný odstín. Podobných udělátek je na webu tuna, ale tenhle je příjemně přímočarý.
OKLCH. A když jsme u těch barev, mezi UI designéry získává i díky nové verzi Tailwindu na popularitě barevný prostor OKLCH. Na displejích podporujících zobrazování v modelu DCI-P3 díky OKLCH zobrazíte o třetinu více odstínů než s RGB. OKLCH je jako LAB, ale modeluje se na válci s daleko snáze představitelnými osami: L – jas, C – sytost, H – odstín. Do Figmy přidáte podporu pomocí pluginů, ale třeba nás dnes večer na Release Notes 2025 překvapí.
Brašna s nářadím
Volba písma dokáže webu dodat charakter. Zvládnete ale smysluplně kombinovat více písem? FontJoy je nástroj postavený na uměligenci strojovém učení. Můžete s ním hrát na náhodu, nebo vybrat třeba základní textové písmo a nechat ho vybrat nadpisový font do páru. Kombinuje tři písma a pomocí táhla si sami zvolíte, zda chcete spíše kontrastní kombinaci, nebo sladěnou.
Abychom si rozuměli
Když v roce 2004 vyšla žlutá knížka Defensive design, 37signals byli známí díky frameworku Ruby on Rails a svému blogu Signal versus Noise. Fungovali ještě jako webdesignérská agentura, měli Basecamp před spuštěním a tohle byla jejich první kniha. Knížka vznikala několik let na webu jako Design not Found. Martin si ji nechal poslat až po mnoha letech z amerického antikvariátu. Je plná snímků obrazovky, které musely být zastaralé už v době vydání. Je to ale i po letech skvělá učebnice použitelnosti a žlutá barva na deskách našich 75 tipů, jak si říct o web je poctou právě téhle knize.
Víte, že dnes už oční kamera, která sleduje, kam směřuje pohled, není nedostižně drahým zařízením, ale pořídíte ji i pod tisíc dolarů? Svého času jsme s ní dělali jednu studii za druhou. A hádejte co! Všechno, co psali Jakob Nielsen a Kara Pernice v knížce, platí. Možná vás překvapí, že princip sledování pohledu očí staví na objevu Jana Evangelisty Purkyněho.
Designéři hákliví na terminologii rozlišují různé druhy modelů uživatelských profilů. Asi nejznámějším modelem je persona. Vytvoření persony ale není vůbec jednoduché, a tak se většinou uchylujeme ke tvorbě archetypů. Nebojte, nejde o žádné ezo. Archetypy jsou profily typických uživatelů postavené na datech stejně jako persony.
Hrdinská sekce je v současnosti jednou z nejrozšířenější komponent uživatelského rozhraní. Zabírá obvykle celou plochu první obrazovky. Optimalizátoři konverzí si od ní slibují zvýšení obchodního výkonu webu a markeťáci zase posílení brandu. Když ale pečlivě měříte chování uživatelů na webu, zjistíte, že špatně provedená hero section má dopad přesně opačný. Tak opatrně s ní.
Forma následuje funkci – je to chytlavý slogan, ale design nestojí 130 let na místě a vyvíjí se. Často tenhle obrat používají designéři jako hůl, kterou bijí každého, kdo zatouží po emočně plnějším návrhu. A tak společně s Petrem Staníčkem říkáme, že forma jde ruku v ruce s funkcí.
V březnu nás čeká nálož odborných akcí. V Praze se konají konference Digitální Česko a UX Day. Proběhne UX Monday, komunitní setkání Frontendistů v Brně, pražské Pyvo a SEO Date a online se poprvé setká IxDF. Ze zahraničních konferencí za to určitě budou stát DIBI v Edinburku, legendární SXSW v Austinu nebo Advancing Research, který je online.
A to je z posledního únorového zpravodaje Řekni si o web roku 2025 všechno. Před 570 lety v Mohuči B42 odstratovala Renesanci. Díky, že nás nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
Supr mailing moc diky. Jen rad bych si ho precetl na kindlu, k cemuz by mi stacil odkaz na webovou verzi. Pridali byste ho do mailingu? Dekuju a drzim palce, at vydrzi nadseni a chut psat zajimavy obsah.