Řekni si o web #39
Ahoj! Máte obsah při návrhu na prvním místě? A jaký jste vlastně typ kreativce? To se dnes dozvíte a k tomu dostanete přehled whiteboardů, kterými můžete nahradit končící Google Jamboard.
Telegraficky
IT a UX odborníci požadují udržení digitalizace.
Češi jsou pro zákaz mobilů ve školách.
CZC už není samostatným obchodem.
Lupa zavádí dobrovolné předplatné a Křišťálová Lupa 2024 spustila hlasování veřejnosti.
Koná se Inktober.
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed).
Linkodrom
Obsah až na prvním místě – to je návrhový přístup který zakládá na předpokladu, že uživatelé přicházejí na web hlavně kvůli obsahu, a proto by se design měl podřizovat potřebám obsahu. Je tedy jasné, že přístup content first se uplatní u obsahových webů. Pro interaktivní aplikace se pak spíše uplatňuje task-oriented design, ale o tom zase až někdy příště.
Navrhování kolem obsahu předpokládá, že obsah máme k dispozici hned od počátku, což vás může zaskočit. Jak takový content-first design funguje? Skvěle to před devíti lety popsal Machal na WebExpu:
Vytvoření srozumitelného textu s definovanou strukturou nadpisů (důležité pro přístupnost).
Přidání UI prvků jako tlačítek a ikon pro podporu obsahu.
Implementace interakčních prvků, jako jsou animace, které zlepšují uživatelský zážitek.
Jako designéři s přístupem obsah na prvním místě volíme během návrhu trochu jiné metody. Pracujeme například content priority guidem a content invetory. Návrháři si v průběhu času postupně začali říkat UI designéři, což vede k odklonu od tvorby obsahových webů k aplikacím. Vytrácí se tak kompetence třeba v oblasti informačního designu a architektury, kterou postupně ovládli například SEO specialisti.
Jaký typ kreativce jste? U patnácti otázek se vždy rozhodnete mezi dvěma možnostmi a na konci se dozvíte, co jste za druh kreativce. Je pro vás důležitější cesta nebo cíl? Uvažujete v systémech nebo v příbězích? Martin je podle dnešního kvízu inovátor. A co vy?
Život s technologiemi
S koncem roku Google zavře službu Jamboard. Jako interaktivní tabule je součástí aplikační suity Google Workspace. Zeptali jsme se na Twitteru na doporučení na další digitální whiteboardy, které by mohly Jamboard zastoupit. Tady jsou:
Český Collboard míří hlavně na učitele a žáky základních škol. Pro její jednoduchost a velmi přímočarý onboarding ale najde uplatnění všude, kde spolupracujete s lidmi, kteří si s whiteboardy a technikou úplně netykají. Výhodou je, že je Collboard bezplatný a tabuli nebo její část můžete stáhnout v mnoha různých formátech.
OrgPad je dalším českým příspěvkem tabulové civilizaci. Začal vizualizací vztahů mezi informacemi a dodnes je v tomhle bezkonkurenční.
tldraw prostě rovnou používáte. Tabuli si můžete stáhnout offline a později zase nahrát na web. Mluví česky a nevyžaduje přihlášení.
Whimsical mají rádi freelanceři, protože je pro jejich využití zdarma. Jeho nadšeným propagátorem je Dalibor Musil a víc o téhle tabuli si přečtete na jeho blogu.
Ve školách je populární Padlet. Kromě klasické tabule toho umí něco víc a rozhodně nepůsobí stroze korporátním dojmem.
Designéři nedají dopustit na FigJam, který je součástí balíčků Figmy, ale můžete ho licencovat i jednotlivě. Je tu stále přítomná hravost a tvořivost a snadno se z něj kopírují objekty do návrhů.
Microsoft Whiteboard najdete v MS365 a v Teams. Snaží se být jednoduchý a nejspíš ho budete používat, pokud pracujete ostatními nástroji Microsoftu, protože už ho vlastně máte.
Na iOS najdete aplikaci Freeform. Nemá webovou verzi, a tak ji využijete jen uvnitř ekosystému. Je ideální pro osobní použití.
Mural je vyzyvatel Mira. BoB Marvan ho má rád kvůli snadnému onboardingu třeba při školeních a workshopech.
Miro je leader trhu. Je oblíbený v korporacích, u profesionálních školitelů a lektorů. Má velkorysou licenční politiku vůči studentům a učitelům. Jeho tvůrci rádi tvrdí, že to není tabule, ale nástroj pro spolupráci, což se projevuje v tom, že rozšiřuje featureset. Má ohromnou zásobárnu šablon a ukázek.
Tip z naší knihy
Ověřte, že vaše výchozí předpoklady jsou správné
První zamilování do nápadu je vzrušující, ale často prchavé. Nenechte se příliš unést tím, jak skvěle vaše myšlenka na první pohled vypadá. Je důležité ji podrobit zkoumání a ověřit, jestli skutečně stojí na pevných základech. Vyplatí se investovat čas a energii do kritického hodnocení úvodních předpokladů. Ujistěte se, že vaše hypotéza opravdu řeší ten problém, kvůli kterému web vytváříte.
Buďte opatrní, co si přejete – mohlo by se vám to totiž vyplnit. Například pokud si přejete, aby si vaši zákazníci mohli sami změnit termín rezervace, může to vést ke vzniku složitého a drahého rezervačního systému. Přitom často stačí umožnit jim, aby vás mohli snadno kontaktovat, aniž by museli zvednout telefon a volat.
Říjen je nabitý odbornými akcemi. V říjnu se konají konference Data Restart, Pravidla se změnila, Digifest nebo Frontkon a hromada komunitních akcí, které jsou rozeseté různě po republice nebo online. S Jakubem a Martinem se potkáte v Praze na Frontkonu a v Českých Budějovicích na Čtvrtkonu. Přehled akcí jako obvykle najdete na webu.
A to je z prvního říjnového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před 74 lety začal vycházet komiksový proužek o Charlie Brownovi. Díky, že o sobě dáváte vědět! Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
V kvízu jsem skončil na druhé otázce, vůbec jsem ji nepochopil. Jaký jsem typ kreativce?
btw, jakou tabuli?
Dobrý den,
na vaši výzvu (Budeme rádi za reakci, ať víme, že nekončíme na dně inboxu. ) píší, že váš newsletter pravidelně čtu. Řada věcí je pro mne navíc, část témat nechápu a nepotřebuji chápat; ale pořád jste pro mne dostatečně zajímaví, abych tomu dal svůj čas.
Vašek