Asi si zrovna klepete na čelo: co vám to zase doporučujeme? Včera pop-upy a dnes FAQ. Mezi UX designery se říká, že když na webu musí být sekce často kladených dotazů, znamená to, že je špatně navržený obsah a informační architektura. Všechno důležité by se přeci člověk měl dočíst na webu v běžném obsahu, kam by se měl dostat s využitím běžné navigace.
Když na web dáte sekci FAQ, může to také znamenat, že všechny snahy o přehledný obsah a navigaci přijdou vniveč, protože gravitace FAQ je silnější a lidé začnou hledat informace prominentně v seznamu otázek a odpovědí.
Tvorba FAQ jako příležitost přehodnotit obsah webu
Samotné tvoření FAQ ještě nemusí znamenat, že tuhle sekci na web opravdu umístíte. Projděte si časté dotazy návštěvníků webu a klientů, a potom namísto vytvoření sekce FAQ zapracujte odpovědi jako úpravy obsahu a navigace zpět do webu.
Nemusí jít hned o překopání celého webu. Můžete třeba na každou stránku umístit strukturované shrnutí nejdůležitějších bodů. Můžete FAQ použít pro strukturování textu a tvorbu mezititulků. Nebo můžete FAQ rozdělit a umístit vždy část kontextově k obsahu stránky, které se týká. FAQ tak mohou zafungovat jako osnova pro psaní textů na web.
FAQ jako strukturovaná data pro SEO
FAQ – frequently asked questions, neboli často kladené dotazy, jsou velmi hodnotnou potravou pro vyhledávače (a dnes nejspíš i pro trénování AI). Sekce FAQ a stránka Q&A (otázky a odpovědi) mají standardizovaná svá strukturovaná data pomocí schema.org. Do webu je můžete vložit buď ve formě propojených dat ve formátu JSON-LD, nebo je lze zakomponovat přímo do HTML jako sémantický mikroformát.
Jak vytvořit užitečné a efektivní FAQ?
Identifikujte skutečné otázky
FAQ by mělo odpovídat na reálné dotazy vašich zákazníků. Projděte si zákaznické e-maily, recenze, komentáře na sociálních sítích nebo dotazy z formulářů a vyberte ty nejčastější. Vyhněte se přidávání obecných nebo málo relevantních otázek – ty FAQ jen nafouknou a sníží jeho přehlednost.Strukturovaně organizujte obsah
Rozdělte otázky do kategorií, pokud je jich více. Například: platby, doručení, technická podpora. To pomůže návštěvníkům rychle najít odpovědi, které hledají.Použijte jednoduchý jazyk a formátování
Pište stručně, srozumitelně a přímo k věci. Použijte odrážky nebo čísla, pokud to zlepší přehlednost. Dlouhé odpovědi rozdělte do odstavců.Optimalizujte pro vyhledávače
Pokud přidáte FAQ na web, použijte strukturovaná data ve formátu FAQ schema.org. Tento technický krok umožní vyhledávačům zobrazovat vaše otázky a odpovědi přímo ve výsledcích vyhledávání. To může zvýšit viditelnost vašeho webu a přivést nové návštěvníky.Otestujte strukturovaná data
Výsledek zakomponování FAQ na web v podobě strukturovaných dat pro rich snippet otestujte, ať víte, jak je uvidí třeba Google.
Správně navržené FAQ by mělo být spíše doplňkem, nikoli náhradou za kvalitní obsah. Pokud jej však využijete chytře – s reálnými dotazy, přehlednou strukturou a důrazem na SEO – může významně pomoci jak vašim zákazníkům, tak i vám.
FAQ není jen nouzová záplata, ale nástroj, který může vylepšit uživatelský zážitek a zároveň zvýšit hodnotu vašeho webu v očích vyhledávačů. V ideálním případě zkratku FAQ nebo výraz často kladené dotazy v textu vůbec nepoužijete. 🎄03
(Obrázek vánoční sněhové vločky v upoutávce pochází z ProSymbols na webu The Noun Project, CC BY 3.0)