Přijdete na web a než se dostanete k obsahu nebo využití jeho funkčnosti, musíte projít lesem vyskakovacích dialogů a odklepávání souhlasů. Na vlastním webu si toho nejspíš ani nevšimnete, protože dialogy a souhlasy se přidávají postupně a už jsme je dávno odklepnuli.
Pop-up dialogy a souhlasy jsou důležitou součástí webů. Bývají součástí zákonných nároků nebo pomáhají konverznosti webu. Jejich špatné použití a nahromadění ale uživatele odrazuje. Když Martin měl jako produktový manažer na starosti infrastrukturu sázkovky, představovaly souhlasy, upozornění a výzvy téměř dvě desítky povinných položek při prvním načtení webu nebo aplikace. To už je trochu moc.
Zmapujte stávající situaci
Začněte auditem všech pop-upů a souhlasů na svém webu. Zjistěte, kde a kdy se zobrazují, zda jsou relevantní a jaké mají výsledky. Sledujte zejména míru zavření okna nebo odchodů z webu.
Pokud zobrazení dialogu vyžaduje zákon, zvažte, jestli je možné výzvy sdružit. U konverzních dialogů jako je přihlášení k odběru novinek, povolení notifikací, přihlášení uživatelským jménem zkuste odložit na pozdější dobu nebo změňte jejich povahu z vyskakovacího okna na prvek zakomponovaný do stránky.
Jaké dialogy jsou nejběžnější?
Souhlasy s cookies
Přihlášení k newsletteru
Povolení oznámení
Registrace / Přihlášení
Reklamní pop-upy
Upozornění na probíhající akci
Upozornění na související obsah
Ověření věkové hranice
Bezpečnostní upozornění
Souhlasy s podmínkami použití
Souhlasy se zpracováním osobních údajů
Dotazníky a zpětná vazba
Upozornění na změny obchodních podmínek
Technická upozornění
Minimalizujte vyrušování
Pop-upy by neměly přerušovat uživatele ve chvíli, kdy se snaží najít klíčové informace. Ideální je zobrazit je v přirozeném kontextu, například cookie lištu při vstupu na web, ale newsletter až při procházení konkrétní sekce. K přihlášení má smysl vyzvat, až při použití funkce, která má po přihlášení větší smysl. Na dotazník se zpětnou vazbou přijde řada, až po dokončení akce nebo při opakované návštěvě.
Zjednodušte rozhodování
Nabídněte jasné a jednoduché volby. Tlačítka jako „Přijmout vše“ a „Nastavení“ jsou uživatelsky přívětivější než dlouhé popisy nebo nepřehledné formuláře. Text by měl být stručný, ale informativní.
Personalizujte obsah
Dynamické pop-upy mohou zvýšit konverze. Například návštěvníka, který si prohlíží konkrétní produkt, osloví sleva na tento typ zboží spíše než obecná nabídka.
Zohledněte legislativu
Ujistěte se, že váš souhlas s cookies a další formuláře odpovídají GDPR nebo jiným platným předpisům. Uživatelé musí mít možnost svá nastavení kdykoli změnit. Zvažte také aktualizaci consentových lišt – pohled na best practice se v čase vyvíjí, a pokud jste lištu nasazovali s datem účinnosti zákona, nejspíš se za tu dobu pohled regulátora změnil.
Testujte a analyzujte
Pravidelně A/B testujte různá znění, design a načasování pop-upů. Sledujte metriky, jako je doba na stránce, míra konverze a odchodů, a upravujte strategii podle výsledků. 🎄02
(Obrázek vánoční sněhové vločky v upoutávce pochází z ProSymbols na webu The Noun Project, CC BY 3.0)