Pojmenováváte vrstvy ve Figmě? ŘSoW#61
Jak na lo-fi. Druhy uživatelského testování. Návod k pojmenovávání objektů ve Figmě. Jak se liší marketingový a uživatelský výzkum? Hlasoví asistenti mění povahu microcopy. Převezmou design uživatelé?
Telegraficky
🚨 Policie chce data o pohybu všech uživatelů na internetu.
🛒 Zkušenost s online nákupy má 86 % Čechů (v EU 77 %).
🍎 Říká se, že Apple překope vzhled pro iOS 19 a macOS 16.
🔊 Spotify bude produkovat tvorbu audioknih nezávislých autorů.
🎧 Pořád málo, reagují hudebníci na přehled odměn od Spotify.
✨ Krishna si myslí, že AI programátory spíš posílí než nahradí.
🧑⚖️ Y Combinator žádá Bílý dům o zavedení obdoby evropského DMA.
💶 Fond Project Europe nabízí podnikatelům do 25 let investici €200k.
🚗 VW vrátí do aut fyzická tlačítka. 🙏
Sledujte nás také přes RSS feed, Twitter, Threads, Bluesky, Linkedin nebo Facebook.
Linkodrom
Low-fidelity design umožňuje rychle testovat nápady a zaměřit se na správné problémy bez zbytečných detailů. Mathias Van Daele představuje tři zásadní nástroje – Miro, Figma a AI řešení jako UX Pilot a Uizard – a vysvětluje, kdy je použít. Miro se osvědčuje pro rychlé wireframy a týmovou spolupráci se stakeholdery bez předchozích zkušeností. Díky hotovým šablonám umožňuje Miro efektivní tvorbu uživatelských toků a interakcí.
Existují různé metody uživatelského testování – od moderovaných testů v laboratoři po neformální guerrilla testing. Správně zvolený druh uživatelského testování dokáže ušetřit náklady na přepracování designu a přispívá k úspěchu produktu na trhu.
Návod k pojmenovávání objektů ve Figmě. Patříte mezi ty designéry, kteří se nezabývají pojmenováváním vrstev, nebo úzkostlivě dodržujete pravidla pro pojmenovávání objektů? Pokud byste měli rádi přehledný systém, zkuste Component naming manifesto.
Jak s liší marketingový, produktový a uživatelský výzkum? Marketingový výzkum odpovídá na otázky o poptávce, konkurenci a obchodním potenciálu produktu. Produktový výzkum řeší, jak produkt navrhnout tak, aby byl použitelný a esteticky přitažlivý. Uživatelský výzkum se soustředí na chování, potřeby a frustrace uživatelů. Každý z těchto výzkumů má svůj smysl a správné načasování.
Hlasoví asistenti mění způsob, jakým přemýšlíme o mikrocopy – krátkých textech, které uživatele navigují digitálním prostředím. Zatímco tradiční mikrocopy visí na obrazovkách a uživatelé si ho mohou kdykoliv přečíst, hlasové rozhraní přináší nové výzvy: mikrocopy musí být okamžitě srozumitelné, přirozeně konverzační a kontextově inteligentní. Místo krátkých tlačítkových popisků je potřeba psát dynamické dialogy. Úspěšné hlasové UI staví na principu plynulosti, potvrzování akcí a lidské přirozenosti. Mikrocopy tak dostává novou roli – stává se skutečným hlasem technologie.
Jakob Nielsen se zabývá otázkou, co se změní, až návrh a vývoj webů a aplikací převezmou uživatelé:
„Když AI předá klíče každodenním uživatelům, kněžstvo profesionálních designérů padne do zapomnění.“
— Jakob Nielsen, Does User-Driven Design Still Need User-Centered Design?
…no, nevíme, co Dr. Nielsen bere za drogy, ale víme, že tohle matro je na nás příliš silné.
Brašna s nářadím
Občas je užitečné dívat se lidem přes rameno, jak používají naše výtvory. K tomu se skvěle hodí session recording – zaznamenávání průchodu uživatele webem. Microsoftu se natolik líbil nástroj HotJar, který právě session recording dělá velmi dobře, že se rozhodl udělat Microsoft Clarity, bezplatnou kopii téhle užitečné služby. Kromě nahrávání uživatelského chování v Microsoftu okopírovali i teplotní mapy prokliků a doscrollu.
Abychom si rozuměli
Časopis The New Yorker mění redakční jazykový manuál. Od teď už nebude psát Internet s velkým počátečním písmenem, zahodí spojovník ve slovech jako e-mail nebo in-box a cell phone a web site se mění na jedno slovo. The New Yorker patří jazykově k tvrzím angličtiny, které ji chrání před módními výstřelky. Celý internet už třicet let píše emaily, protože jazyková ekonomie vždycky najde cestu pro zefektivnění komunikace.
Pokud ale rozeznáte přehlásku od rozlučníku a rádi byste se touhle superschopností blýskli před naïvními přijímači vulgárních pravopisných forem, nemusíte předplatné New Yorkeru nechat exspirovat. Slov jako coöperative nebo reëxamination se zatím v redakci nevzdávají. Předcijen by po takové reïnvenci mohlo vzniknout významové vakuüm, a tak nám na stránkách New Yorkeru rozlučník zůstává jako reziduüm konzervativního anglického pravopisu.
Celý internet je nakažený nemocí jménem cookie lišty. Co to ale ty proklaté sušenky jsou, a proč kvůli nim musíme neustále odklikávat nějaké nesrozumitelné souhlasy?
Říká se, že každá změna na webu je k horšímu. Průmyslový designér Raymond Loewy vytvořil velkou část toho, co považujeme za tvarosloví designu dvacátého století. Při navrhování se držel jednoduchého pravidla: jeho návrhy musely být co nejpokrokovější, ale stále povědomé.
Když jde o to, jak zadat designérům práci, můžeme sáhnout po formalizovaných tvrzeních. Už jsme si v minulosti představili otázku Jak bychom mohli, a tentokrát se podíváme blíž na Job story.
Vypsali jsme nový termín webináře Jak si naklikat web bez cizí pomoci na 8 duben. Během dvou hodin s vámi postavíme web na Solidpixels. Pokud si chcete vytvořit web bez designérů a vývojářů a nemůžete se k tomu dostat, je tohle dobrá příležitost vyčlenit si v diáři čas.
A to je z druhého březnového zpravodaje Řekni si o web roku 2025 všechno. Před osmdesáti třemi lety Harrymu plíseň zachránila život. Díky, že nás nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.