Přetahování
Drag and drop je přirozený konceptuální model pro ovládání uživatelského rozhraní. Používá se o přesun objektů mezi různými umístěními nebo pro aplikaci funkčnosti na objekt.
Přetahování (drag and drop, táhni a pusť) je dnes běžně používaný způsob ovládání v uživatelských rozhraních. Uživatelům nabízí přirozený způsob, jak manipulovat s digitálními prvky. Když je správně navrženo, zvyšuje přehlednost, zrychluje práci a dává uživatelům pocit přímé kontroly.
Za jeho jednoduchostí přetahování se ale skrývá řada návrhářských i technických výzev. Od určení, které prvky je možné přetahovat, přes správné vyznačení míst pro jejich spuštění, až po zajištění přístupnosti a synchronizace mezi zařízeními – přetahování rozhodně není jen o tom táhnout a pustit.
Ne každá situace je pro přetahování vhodná. Může snižovat srozumitelnost, zejména na dotykových zařízeních, a pokud chybí zpětná vazba nebo vizuální vodítka, může uživatele spíše zmást. Aby se tomu předešlo, měl by být každý úkon dosažitelný i jinak – třeba pomocí nabídky, tlačítka nebo klávesové zkratky.
Přístupnost pro různé uživatele, včetně těch se zrakovým postižením, musí být samozřejmostí. To znamená podporu čteček obrazovky, správné chování klávesnice a vhodné značkování prvků.
Původ této interakce sahá do roku 1984, kdy Apple představil první Macintosh. Ten jako první umožnil uživatelům přetáhnout soubor do koše – což připomínalo chování v reálném světě. Tento princip přiblížil práci s počítačem běžným lidem a stal se základem grafických rozhraní.
S rostoucí složitostí digitálních nástrojů se přetahování stalo běžnou součástí mnoha aplikací. Tabule Trello, plátna ve Figmě, e‑mailové klienty nebo nahrávání souborů – tam všude slouží k plynulému ovládání. Pokud navrhujete weby nebo mobilní aplikace, je důležité znát nejen výhody tohoto modelu, ale i jeho nástrahy. Správně navržené přetahování je přirozené. Špatně navržené je jen další překážka.