Ben Shneiderman tvůrce přívětivého digitálního světa
Průkopník, který propojil informatiku s designem a ovlivnil způsob, jak dnes ovládáme technologie.
Ben Shneiderman (*21. srpna 1947) patří mezi nejvlivnější osobnosti v oblasti interakce člověka s počítačem a návrhu uživatelského zážitku. Je autorem pojmu přímá manipulace, formuloval osm zlatých pravidel návrhu rozhraní a navrhl vizualizační techniky, jako jsou například stromové mapy. Jeho myšlenky ovlivňují způsob, jak dnes navrhujeme digitální produkty.
Koncept přímé manipulace znamená, že uživatel může přímo ovlivňovat objekty na obrazovce a okamžitě vidí výsledek. Tato jednoduchá, ale zásadní myšlenka položila základy pro grafická uživatelská rozhraní, dotykové ovládání a intuitivní design.
Dalším přínosem jsou Shneidermanova zlatá pravidla. Jsou to doporučení, která pomáhají navrhovat srozumitelná, předvídatelná a bezpečná rozhraní. Patří mezi ně například důslednost, zpětná vazba, možnost vrácení akce, prevence chyb a minimalizace zátěže na paměť uživatele. Tato pravidla se používají dodnes a stále tvoří základ kvalitního návrhu rozhraní.
Shneiderman se také zásadně podílel na rozvoji vizualizace dat. Vymyslel stromové mapy a formuloval zásadu „nejdřív přehled, pak přiblížení a filtrování, nakonec detail na požádání.“ Tento přístup se dnes běžně používá například při návrhu analytických nástrojů nebo datových přehledů.
V posledních letech se věnuje tématu lidsky orientované umělé inteligence. Podle něj by umělá inteligence neměla člověka nahrazovat, ale měla by ho podporovat. Prosazuje návrh systémů, které dávají uživateli kontrolu, jsou srozumitelné a chovají se odpovědně.
Přestože je Shneiderman původně informatik, jeho práce je hluboce lidská. Ukazuje, že technologie mohou být nejen výkonné, ale i vstřícné, čitelné a přirozené. Jeho myšlenky přinášejí inspiraci vývojářům, výzkumníkům i designérům – a to i dnes, v době umělé inteligence a rychle se měnícího digitálního prostředí.
Rozhovory a články o Benu Shneidermanovi:
Audio: There’s no I in AI, Ben Shneiderman on The Evolution and State of Artificial Intelligence (Brave new podcast, episode 98, 2025)
Video: A Conversation with Ben Shneiderman about Human Centered AI (ACM CHI, 2021)
Video: Ben Shneiderman interview (It’s Our Research, 2012)
Video: Ben Shneiderman interview (2009)
O Benu Shneidermanovi:
Ben Shneiderman (ITIF)
Ben Shneiderman (University of Maryland)
Ben Shneiderman (ACM)
Ben Shneiderman (Wikipedia)
Ben Shneiderman: Vizionář lidsky orientovaných technologií (Perplexity)
Shneidermanovy klíčové koncepty HCI:
Response time and display rate in human performance with computers (1984)
An experimental comparison of a mouse and arrow-jump keys for an interactive encyclopedia (PDF, 1985)
Tree visualization with Tree-maps: A 2-d space-filling approach (1991)
The eyes have it: a task by data type taxonomy for information visualizations (PDF, 1996)
Direct manipulation for comprehensible, predictable and controllable user interfaces (1997)
Analyzing Social Media Networks with NodeXL (Video, 2011)