Minimální životaschopný produkt
Minimální životaschopný produkt je nejjednodušší verze produktu, která slouží k ověření nápadu v reálném světě a získání zpětné vazby co nejdříve.
Minimální životaschopný produkt, neboli minimum viable product (MVP), je základní verze produktu, která má v provozním prostředí ověřit konkrétní předpoklad přímo u skutečných uživatelů. Cílem je zjistit, jak lidé s produktem skutečně zacházejí, bez zbytečných investic času a peněz do plného vývoje. Pro vývojáře a digitální týmy je MVP nejrychlejší cestou k užitečné zpětné vazbě.
Takový produkt musí řešit skutečný problém uživatele s co nejmenším počtem vlastností. Nejde o nedodělaný prototyp, ale o verzi, která uživateli přinese jasnou hodnotu – třeba jednoduchý úkolník se seznamem a zatržítky, nebo doručovací službu řízenou pomocí formuláře a tabulky.
Smyslem MVP je uvést produkt co nejdřív do reálného provozu. Testování uvnitř týmu, názory kolegů ani uživatelské testování nenahradí poznatky z toho, jak se chovají skuteční uživatelé. Cílem není odhadovat, ale vědět – na základě konkrétních dat. Znamená to spustit brzy, pozorně sledovat reakce a pružně upravovat další vývoj.
I tady ale platí, že míra je důležitá. Pokud MVP působí příliš nedokončeně, může poškodit důvěru. Pokud je naopak příliš propracovaný, může se stát pastí, která svádí k dalšímu rozvoji bez ověřeného základu. Umění spočívá ve volbě toho opravdu podstatného.
(Obrázek k upoutávce nakreslila Kateřina Čápová pro kapitolu 67. Začněte s nejmenším dosažitelným cílem v knize 75 tipů, jak si říct o web.)