Bylo jen otázkou času, než se AI dostane do výsledků vyhledávání. Přesto když se na Googlu objevila shrnutí od umělé inteligence (AI Overviews), zamotalo to SEO specialistům pořádně hlavy. Očekává se, že weby se mohou pomalu rozloučit s přístupy z vyhledávání informačních dotazů, protože AI ve vyhledavači zvládne kvalitní odpověď poskytnout přímo.
Digitální marketér Neil Patel naráží na předpokládaný pokles přístupů z vyhledávání už v reakci na březnovou úpravu algoritmu na Googlu:
„Google zvyšuje standardy pro to, co považuje za kvalitní obsah, a snaží se zlepšit uživatelský komfort i celkovou integritu výsledků vyhledávání.“
― Neil Patel, March 2024 Google Algorithm Impact
Becky Lawlor tvrdí, že se změnami algoritmu z vyhledávání na Googlu zmizelo až 40 % nekvalitního a neoriginálního obsahu.
I český Seznam vyvíjí produkty s využitím umělé inteligence. Od března testuje shrnutí článků na úvodní obrazovce a ladí vlastní verzi jazykového modelu ŠeLLMa.
Pokud jste tedy léta budovali obsah pro informační dotazy a váš web nevypadl z indexu po březnové úpravě algoritmu, až se i v českém vyhledávání objeví shrnutí od umělé inteligence, můžete se s organickými přístupy z vyhledávačů rozloučit.
Marketingový konzultant Michal Krutiš na svém blogu pohladil křišťálovou kouli a věští budoucnost marketingovým agenturám:
„S ubývajícím počtem e-commerce klientů a rostoucím využitím automatizačních nástrojů založených na umělé inteligenci se snižuje poptávka po tradičních marketingových službách ‚dělníků marketingu‘. Mnoho agentur tak bojuje o přežití a válcují je seniorní specialisté a velké síťové agentury s dostatečným zázemím.“
― Michal Krutiš, Svět vyhledávání se změnil
Jan Štráfelda předpokládá, že nástup umělé inteligence do vyhledávání bude mít výrazný dopad na obsahové strategie na webu; firmy do nich budou muset daleko více zapojit uživatelský výzkum. Nedostatek přirozených přístupů z vyhledávání zvýší poptávku po reklamě a ceny prokliku půjdou nahoru. Daleko větší tlak vznikne na e-mail marketing.
Jakub s Martinem se podívali na budoucnost optimalizace pro vyhledávače pohledem UX designérů na konferenci SEO Restart:
„Uživatelský prožitek se stává signálem pro vyhledávače. Metriky jako Core Web Vitals, míra opuštění a mobile first se pokoušejí kvantifikovat kvalitu UX tak, aby ji vyhledávače mohly využívat jako jeden z faktorů pro řazení stránek ve výsledcích vyhledávání.“
― Jakub Goldmann & Martin Kopta, Řekni si o web #12
Již zmíněný Neil Patel nabízí jako řešení větší zaměření na branding, užití strukturovaných dat, optimalizaci na long-tail a EEAT: Experience, Expertise, Authoritativeness a Trustworthiness (zkušenost, odbornost, autoritu a důvěryhodnost).
Není na co čekat. Budoucnost s umělou inteligencí už je tu.
(Základ pro obrázek v upoutávce vygeneroval Dall-e v ChatuGPT.)