Řekni si o web #43
Ahoj! Dnes se podíváme na metriky úspěchu podle Mirka Uďana, nahlédneme do budoucnosti vývoje uživatelského softwaru, poměříme síly ve znalosti kaskádových stylů a zamyslíme se nad intuitivností UI.
Telegraficky
🏅 Prezident vyznamenal Jana Gruntoráda, který do Československa přivedl internet.🌜 Dnes v noci se budou přesouvat registry osob a obyvatel do správy DIA.
🎁 Apple celý týden zveřejňuje produktové novinky.
😢 Google uvedl AI přehledy ve vyhledávání do 100+ zemí. K nám ne.
🤡 Ruský soud uvalil na Google pokutu ve výši 20 kvintiliard dolarů.
🤖 Více než čtvrtinu kódu Googlu píše AI.
📈 Bluesky roste; lidé prchají z X.
Linkodrom
Metriky úspěchu pro startup sepsal Mirek Uďan do skvělého článku. Je to jakoby předmět finanční analýza podniku na VŠE dostal pokračování pro letní semestr. Desítka metrik pomáhá udržet si představu o kondici firmy. Mirek doplňuje ke každé metrice taktiky, které ji mohou ovlivnit. Článku ale chybí podstatná věc: k metrikám nejsou uvedeny intervaly optimálních hodnot.
Například hodnota zákazníka v životním cyklu (CLV) by měla zajistit dostatečný zisk po odečtení akvizičních a provozních nákladů. S hodnotou zákazníka mohou výrazně zahýbat i jednotky procent míry odlivu zákazníků (Churn rate). Optimální hodnoty vždy záleží na vašich nákladech a maržích.
Zajímavý pohled na finanční analýzu i s konkrétními magickými indexy nabízí Muzamil Ahmad na příkladu Netflixu, Spotify a Adobe. Podle Muzamila má Spotify dvojnásobnou míru odlivu zákazníků než Netflix a Adobe. Musí proto výrazně zlepšit poměr hodnoty zákazníka k akvizičním nákladům.
Míra povědomí o finančních ukazatelích zdraví firmy je u nás stále nízká a bylo by skvělé, kdyby třeba banky nabídly operativní dashboard nově zakládaným firmám, které si u nich zřizují účet. Nebo by MPO mohlo živnostenské úřady vybavit vzdělávacím e-bookem a excelovou tabulkou. Výrazně by to zvedlo ekonomiku malých firem a mikropodniků, které často fungují bez jakéhokoli finančního řízení.
Jaká je budoucnost tvorby aplikací? Nate Parrott ve dne pracuje jako programátor prohlížeče Arc a ve volných chvílích experimentuje se softwarem. Zatímco někteří programátoři jako třeba Tom Söderlund předpokládají, že běžný uživatelský software už bude brzy psát AI za letu podle našich přání, Nate se pustil do tvorby nástroje, ve kterém si přetahováním prvků po plátně vytvoříme rozhraní a logiku s kódem doplní AI podle promptu. Výsledek je dechberoucí. Také vás právě ovanula vůně Delphi z devadesátých let?
CSS Battle je asi nejnáročnější hra, kterou jsme vám kdy představovali. Každý den se jako výzva objeví nějaký obrázek a vaším úkolem je co nejvíce se k němu přiblížit pouze za pomocí kaskádových stylů. Protože to je opravdu těžké, klidně při hře googlete a pomáhejte si umělou inteligencí.
Takhle dopadl včera Martin:
Jednohubky
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu. Můžete je sledovat přes RSS feed, Twitter, Threads a Bluesky.
Život s technologiemi
Čtete návody k použití? Když si domů přineseme nové elektrické nářadí, často na návod k použití dojde a někdy dokonce hledáme video na Youtube, abychom se podívali, jak se nová hračka nastavuje a používá.
Se softwarem a už vůbec s webovými službami by nás něco takového ani nenapadlo. Přeskakujeme průvodce, vynecháváme onboarding a rovnou se vrháme na práci s rozhraním. Snad jen při pravidelných aktualizacích si prohlédneme tutorial, abychom se naučili s novými funkcemi, ale jinak je u webů a aplikací nápověda zakázané slovo.
Říká se, že rozhraní je jako vtip: když potřebuje vysvětlit, není moc dobré. Jak jsme se do takového stavu dostali? Nejpozději od osmdesátých let je interakční design předmětem zkoumání kognitivních psychologů. Tam, kde u fyzických nástrojů konstruktéři pracují s ústrojností, efektivitou, ergonomií a bezpečností, přidáváme u softwarového rozhraní kognitivní principy. S různými obměnami podle autora jde stále o stejné sedmero, které sepsal v knize Design pro každý den Donald Artur Norman: Objevitelnost, zpětná vazba, koncepční model, možnosti, označení (signifier), mapování a omezení.
Na čem právě pracujeme
Včera jsme se potkali v Cafe Terapie, abychom si naplánovali další aktivity. Jakub seděl v zadní místnosti u počítače a snažil se v Google Slides vytvořit vlastní předlohu prezentace. Nebudeme vás napínat: nejde to. Můžete jen upravit existující motiv (Slide → Edit theme / Snímek → Upravit motiv). Když ho pak chcete použít v další prezentaci, musíte zobrazit nabídku motivů (Theme / Motiv) a ten svůj dříve upravený soubor načíst tlačítkem na konci přehledu dostupných motivů. Je to zvláštní způsob, jak nějakou věc (ne)implementovat.
Tip z naší knihy
Stanovte strukturu nabídek předem
Pokud necháte potenciálním dodavatelům volnost v prezentaci, může vás zaujmout líbivá nabídka, ale ne nutně ta nejlepší pro váš web. Pokud si nejste jistí, jak správně poptávat, poraďte se s někým zkušeným.
Zveřejněte pracovní verzi zadání a vyzvěte vybrané dodavatele k návrhům na jeho doplnění a úpravu. U větších projektů je dobré uspořádat veřejné konzultace před výběrovým řízením.
Kvalitní dodavatel se bude na zadání ptát, což vám pomůže odstranit případné nejasnosti. Nabídky ve standardizovaném formátu jsou pak mnohem jednodušší na porovnání a hodnocení.
Listopad je plný odborných akcí. Můžete zajít na některou z konferencí: CIF24, WUD, WT100, Brno Bold, ČtvrtCON nebo INSPO, případně na komunitní akce UX Monday, Frontendistů v Brně či v Praze, na Design Systémy, Pyvo, ReactGirls nebo Data Punkers. Hodně se toho děje i za humny ve Vídni, Mnichově nebo v Bratislavě. A pokud se vám nikam nechce, stačí se s komunitou spojit online. Více vám řekne listopadový přehled UX akcí.
A to je z posledního říjnového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před 507 lety přibil Martin Luther na dveře kostela ve Wittenbergu svých 95 tezí. Díky, že nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.