Řekni si o web #17
Ahoj! Consent or pay není okay. Martinus je inovativní. Děti se stahují z veřejných sociálních sítí. AI pomáhá IA. Responzivní typografie ve Figmě. Nevěřte pochybným SEO checklistům. Budoucnost je tu!
Linkodrom
Martinus je inovativní. V soutěži Obchodník roka 2023 Martinus dostal cenu za inovace, pochlubil se na Linkedin Michal Meško. Cenu si vysloužil tím, že v detailu knihy u tlačítka koupit odkazuje také na možnost vypůjčit v knihovně. Třeba tady. V Česku tuhle cenu získalo Makro za České pole. Co to je?
Krizový manažer Allegra ve velkém propouští z Mallu a CZC, píší Hospodářky (předplatné).
Evropské nařízení o umělé inteligenci má přehlednou českou oficiální infostránku. Můžete ji porovnat s měsíc starým shrnutím Tomáše Kaplera.
Google letos neukončí podporu cookies třetí strany v Chromu. Z britské zprávy o Privacy Sandboxu za první kvartál 2024 a z vyjádření Googlu z minulého týdne vyplývá, že s ohledem na připomínkové lhůty britského antimonopolního úřadu konec cookies třetí strany letos očekávat nemáme. Až antimonopolní úřad mávne, poběží lhůta 60 dnů, kterou úřad může prodloužit na dvojnásobek. Google původně konec cookies třetí strany ohlásil v roce 2020 a termín odkládá už od roku 2022.
Velké služby mají nabídnout bezplatný přístup bez cílené reklamy. Podle Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB) zneužívají provozovatelé služeb svého postavení, když staví uživatele před rozhodnutí consent or pay. Přístup souhlas nebo zaplať je běžný u obsahových serverů v německy mluvících zemích, ale EDPB k vyjádření dotlačil až postup Meta v závěru minulého roku kvůli rozsáhlému dopadu. Podrobněji se tématu věnuje David Slížek na Lupě.
Děti preferují soukromé sdílení a omezují veřejnou interakci na sociálních sítích. Britský regulátor komunikací Ofcom vydal studii o tom, jak děti konzumují média (PDF, 6,7 MB). Podle studie se pozornost dětí přesouvá k dočasným formátům prezentace na internetu, jako je Tiktok a Snapchat, a k soukromým konverzacím v komunikátorech a ve hrách. Děti mají tendenci neověřovat informace získané od influencerů. Studie si klade otázku, jaký vliv na duševní pohodu dětí má senzacechtivost a tlak na pozornost tvůrců, a zdůrazňuje nutnost zvyšování mediální gramotnosti. Shrnutí studie si přečtěte u CZ.NICu.
Jak získat práci v UX. Když něco dělají dvojčata, tak je to vždycky zajímavé. Yunan a Yutong Xue si po vysoké škole usmyslely, že se nechají zaměstnat v AirBnB, tak udělaly případovku s nevyžádaným redesignem. Práci v AirBnB jim to nepřineslo, ale dopadlo to s nimi dobře a uchytily se v Googlu a Meta.
Responzivní typografie s proměnnými ve Figmě. Christine Vallaure natočila už pěknou řádku tutoriálů pro práci s Figmou, ale využití proměnných pro responzivní typografii vypadá jako kouzlo.
Vytvořte si vizuální knihovnu. Jestli stejně jako my ujíždíte na živém sketchnotingu na konferencích a nechápete, jak to lidé jako Eva Lotta-Lamm dělají, bude se vám líbit pracovní sešit se stodenní skicovací výzvou Krisztiny Szerovay. Díky ní budete schopni skicováním zaznamenávat přednášky a schůzky a buď se stanete hvězdou, nebo aspoň budete mít hezké notýsky.
AI mění IA. Jorge Arango se zamýšlí nad tím, jak informační architekti (IA) používají umělou inteligenci (AI). Technologie je skvělá v třídění podle klíčových slov, sepisování shrutí, popisování obrázků, doplňování metadat, vytváření rejstříků a doporučování kontextových odkazů. To jsou všechno pro člověka pracné úkony a výsledky mají kladný dopad nejen na uspořádání a orientaci v obsahu, ale také na optimalizaci pro vyhledávače. S čím naopak zatím AI pomáhá v IA málo, je práce s navigací. AI bylo velkým tématem i letošni IA konference.
Jorge Arango letos vydal knížku Duly Noted, kterou ocení všichni vyznavači druhého mozku v chytrých poznámkách a obdivovatelé metody zettelkasten. Pokud jste ji četli, dejte vědět v komentářích, jaká je. My se k ní ještě neprokousali.
Teorie sítě aktérů v UX. Tenhle odkaz jsme měli otevřený v prohlížeči skoro měsíc. Teorie sítě aktérů (ANT) není úplně snadné čtení, ale vyplatí se do ní proniknout. V osmdesátých letech ji formuloval Bruno Latour, ale nám se dobře hodí i na problémy UX designu. Aktéři nebo aktanti mohou být živí i neživí, což umožňuje aplikovat ANT i na interakci člověka se strojem. ANT přisuzuje živým i neživým aktantům stejnou váhu. To vede k holističtějšímu pohledu na UX. Jestli si chcete potrápit mozkové závity, tenhle odkaz si odložte, ať se k němu můžete vrátit. Za tip děkujeme Laďce Zbiejczuk Suché.
Nevěřte SEO checklistům. Pavel Ungr si vzal na paškál pochybné SEO checklisty a ve dvacetiminutovém vystoupení je cupuje na fidloprcičky. Věděli jste třeba, že… Ale ne, jen si to poslechněte přímo od Pavla.
Nástroj pro brandmanuál od Jirky Chlebuse. Jirka je grafik a svoje know-how vložil do nástroje Visualbook.pro, do kterého nahrajete loga, písma, barvy a ukázky použití, a klientovi odevzdáte interaktivní styleguide dostupný na webu. A co je na tom nejlepší, platíte jen jednou. Žádné předplatné.
Život s technologiemi
„Jednou za čas přijde takový okamžik, kdy se zastavím a uvědomím si: Už je to tady. Tohle je přeci ono,“ říká Martin Jakubovi nad ristrettem právě uvařeným z kapsle Nespresso, „Tohle je ta budoucnost!“ Máte také někdy pocit, jakobyste žili seriál Rodina Smolíkova, jenže naopak? Když se ohlédneme za dobou, kdy jsme byli malými dětmi, je to jako bychom se spojili se svými předky z dávné minulosti. Ale jsme to my.
S povoláním designéra se pojí jistá dávka technooptimismu. Věříme, že všechny problémy, se kterými se jako lidstvo setkáváme, technologie, věda a pokrok vyřeší. My je vyřešíme!
The future is already here — it's just not very evenly distributed.
Jen si vemte, co jsme jako děti považovali za fantazie z budoucnosti. Věřili jste, že v ní jednou budeme žít? Mobilní telefony nám přinesly komunikaci na dálku jako ve Star Treku. Replikujeme věci kolem sebe na 3D tiskárnách jako Návštěvníci. Mluvíme na svoje auta a do hodinek jako Knight Rider. Všechno vědění a informace světa máme na pár kliknutí nebo se zeptáme virtuálního asistenka. Platíme elektromagnetickým vlněním. Na veřejných záchodech teče teplá voda a v hospodě se nekouří!
Ale stále jsou místa, kam ještě budoucnost nedorazila.
Na čem právě pracujeme
Agentura Švejda Goldmann staví některé weby pomocí site builderů. „Zdokonalujeme naše dovednosti v popředí technologického tlaku,“ říká Jakub, „V současné době se intenzivně vzděláváme v používání nástrojů Webflow a Framer pro jedonodušší projekty.“ To jsou platformy umožňující rychlejší a efektivnější vývoj webových a interaktivních aplikací bez nutnosti zasahovat do zdrojového kódu.
Na květen jsme pro vás zase dali dohromady výběr zajímavých odborných akcí. Je jich ale tolik, že už pomalu začínáme mít FOMO. Nás čeká také design sprint se studenty bakaláře multimédií na VŠE. Venku už navíc začalo být hezky, takže si spíš vybereme jen jednu dvě akce a strávíme jaro venku s rodinou, přáteli nebo kolegy.
A to je z prvomájového zpravodaje Řekni si o web padesát let od vzniku Evropské kosmické agentury všechno. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.