SCAMPER
Strukturovaná technika, která pomocí sedmi filtrů pomáhá přijít s novým nápadem v ideační fázi projektů.
SCAMPER je praktický nástroj, který pomáhá produktovým týmům přicházet na nové nápady tím, že systematicky přehodnocují stávající funkce. Název SCAMPER tvoří počáteční písmena sedmi pokynů:
Substitute – nahradit,
Combine – zkombinovat,
Adapt – přizpůsobit,
Modify – upravit,
Put to another use – využít jinak,
Eliminate – odstranit a
Reverse – obrátit.
Základem této metody je změna úhlu pohledu. Místo volného přemýšlení prochází tým jednotlivé otázky krok za krokem: Co když tenhle prvek vyměníme? Nebo ho spojíme s jiným? Co když něco úplně odstraníme? Představte si třeba funkci nahrávání souborů – nahrazení tlačítka QR kódem, kombinace nahrávání a automatického označování nebo úplné vypuštění stavového pruhu.
Na rozdíl od klasického brainstormingu nabízí SCAMPER strukturované, cílené přemýšlení. Hodí se, když je potřeba vylepšit známý prvek nebo najít nový přístup ke známému problému. Je nenáročný – nepotřebujete žádné workshopy ani složité nástroje – a můžete ho využít sami i v týmu.
SCAMPER sice nenahradí výzkum ani technickou analýzu, ale pomůže odhalit slepá místa a nové možnosti. Rozbíjí zažité vzorce uvažování a dává produktovým tvůrcům jednoduchý, ale účinný způsob, jak se posunout dál.
Pochází původně z pedagogiky, ale pro svou srozumitelnost a jednoduchost si našel místo i v designu a vývoji. Když vám dochází nápady nebo se roadmapa opakuje, SCAMPER vám může pomoci znovu nastartovat kreativitu.
Stačí trochu soustředění – a i drobné otázky mohou vést k velkým změnám.