Pravidlo výstižnosti
Přirozená tendence mysli vnímat nejjednodušší a nejstabilnější tvar patří k základním prvkům gestaltové psychologie.
Pravidlo výstižnosti (law of prägnanz), princip z gestaltové psychologie, říká, že lidé mají sklon vykládat složité vizuální podněty tím nejjednodušším a nejstabilnějším způsobem. Anglický výraz převzal slovo pregnantnost z němčiny, kde má stejný význam jako v češtině, tedy výstižnost, nosnost a samozřejmě také původní latinský význam těhotnost.
Tento princip vysvětluje, proč působí čistý, vyvážený design přirozeně a chaotický design naopak unavuje. Mozek se snaží šetřit energii a dává přednost interpretaci, která vyžaduje co nejméně námahy – i když nemusí být úplně přesná.
Když zakladatel tvarové psychologie Max Wertheimer sledoval blikající výstražná světla na železničním přejezdu, zdálo se mu, jakoby světlo přeskakovalo se strany na stranu plynulým pohybem. Jeho mozek si chybějící trajektorii mezi jednou a druhou pozicí domyslel.
U digitálních produktů to znamená, že uživatelé si automaticky seskupují prvky, zarovnávají tvary a domýšlejí vzory, i když nebyly zamýšlené. Dobře navržené menu webu s konzistentními rozestupy dává svou hierarchii najevo okamžitě. Nekonzistentní menu nutí uživatele hádat – a často hádat špatně. Špatné zarovnání, nerovnoměrné mezery nebo náhodné seskupení mohou vytvořit falešný dojem struktury nebo hierarchie a zavádět.
Poučení je jasné: design by měl minimalizovat vizuální nejednoznačnost. Jednoduchost není jen otázkou estetiky. Snižuje mentální zátěž a usnadňuje interakci. Když designér pracuje v souladu s pravidlem výstižnosti, dosáhne toho, že se zobrazené shoduje s pochopeným a mozek nemusí domýšlet význam po svém.
Sklon k jasnosti funguje automaticky a bez vědomého úsilí. Proto dokážeme přečíst stržený plakát jako celý nebo si zaměnit abstraktní ikonu za známý symbol. Pochopení tohoto zkratu umožňuje tvůrcům navrhovat rozhraní, která působí samozřejmě – a nevyžadují od uživatele žádné přemýšlení o tom, proč fungují.