Point-and-click
Základní způsob ovládání počítače, který zpřístupnil technologie milionům lidí díky jednoduchosti a přímé manipulaci.
Rozhraní typu point-and-click, tedy zaměření a kliknutí, zásadně změnilo způsob, jakým lidé používají počítače. Místo psaní příkazů na klávesnici stačilo ukázat kurzorem na prvek na obrazovce a kliknout. Tento jednoduchý princip přiblížil technologie široké veřejnosti.
Masově ho proslavil Apple Macintosh v roce 1984, ale poprvé se tento koncept objevil už v sedmdesátých letech ve výzkumném centru Xerox PARC na počítači Alto. Právě tam vzniklo grafické uživatelské rozhraní – zkratkou GUI – které nahradilo textové příkazy vizuálními prvky jako jsou ikony, tlačítka, okna nebo nabídky. Díky tomu začala éra intuitivního ovládání.
Klikací rozhraní zároveň představilo nebo upevnilo další klíčové principy návrhu uživatelského rozhraní: například náznaky funkcí, reakce systému na akce uživatele, omezení, která vedou k bezchybnému ovládání, a logické uspořádání prvků. Právě tyto principy pomáhají uživateli pochopit, co může dělat a co se právě stalo. V knize Design of Everyday Things je autor Don Norman popisuje jako propast realizace a propast vyhodnocení.
Ačkoli dnes převažují dotykové displeje a prosazuje se hlasové ovládání, princip point-and-click zůstává důležitý. Pořád ho najdeme ve webových stránkách, v kancelářských programech i v herním designu. Učí nás, že každý klik je rozhodnutí – a že rozhraní by měla být navržena tak, aby bylo toto rozhodnutí snadné, srozumitelné a bez zbytečné námahy.