Maketa
Maketa uživatelského rozhraní je statický, detailní návrh, který ukazuje, jak bude digitální produkt vypadat ještě před zahájením vývoje.
Maketa (UI mockup) je statický, detailní model návrhu uživatelského rozhraní, který ukazuje, jak bude digitální produkt vypadat ještě před zahájením vývoje.
Maketa rozhraní slouží k tomu, aby si všichni zúčastnění mohli udělat jasnou představu o vzhledu výsledného produktu. Ukazuje rozložení prvků, barvy, písmo i grafiku – tedy vše, co se týká vzhledu – look and feel, nikoli funkčnosti.
V digitálních týmech hraje mockup klíčovou roli. Pomáhá odhalit chyby v návrhu včas, usnadňuje předání zpětné vazby a vývojářům poskytuje jasný podklad pro práci. Díky tomu šetří čas, snižuje riziko zbytečných úprav a zajišťuje, že výsledný produkt bude odpovídat představám i značce.
Makety se obvykle vytvářejí v nástrojích jako Figma, Sketch nebo Adobe XD. Tyto nástroje umožňují navrhnout přesný vzhled a zároveň nabízejí funkce pro spolupráci – například komentáře, sdílení podkladů a export grafiky. Můžete je ale vytvořit i ve formě prototypu přímo v produkční technologii jako je HTML/CSS.
Z obchodního hlediska maketa minimalizuje riziko drahých chyb. Klienti i zodpovědní pracovníci si mohou návrh snadno prohlédnout a schválit ho ještě před tím, než začne samotné programování. Pro správce webů a aplikací je důležité umět mockup správně číst a komentovat – pomáhá to k lepším rozhodnutím i spokojenějším uživatelům.
Maketa není jen výstupem vizuální fáze návrhu. Je to komunikační nástroj, který pomáhá sladit práci designérů, vývojářů a zadavatelů dřív, než se začne stavět naostro.