Hickovo pravidlo
UX princip, podle kterého se doba potřebná k rozhodnutí prodlužuje s počtem dostupných možností.
Hickovo pravidlo (Hick-Hyman law) říká, že čím více možností člověk má, tím déle mu trvá se rozhodnout. V praxi to znamená, že pokud má uživatel na webu nebo v aplikaci na výběr z příliš mnoha možností najednou, může být zaskočený, zpomalit se nebo se rozhodnout odejít. Pro designéry to představuje důležité pravidlo – nezahlcovat, ale uspořádat. Jasné, omezené volby vedou k rychlejším a jistějším rozhodnutím.
Pravidlo se nejvíce uplatní u nových uživatelů nebo tehdy, když jsou všechny možnosti podobně důležité. Pokud je uživatel zkušený, zorientuje se rychle i ve složitějším rozhraní – zvlášť když se opírá o známé vzory nebo když mu systém nabídne to nejpravděpodobnější. Proto má smysl kombinovat Hickovo pravidlo s dalšími principy, třeba postupným odhalováním možností nebo chytrým výchozím nastavením.
Pravidlo pochází z padesátých let, kdy ho popsali psychologové William Hick a Ray Hyman. Měřili dobu rozhodování podle počtu podnětů. Ukázalo se, že čím víc podnětů, tím pomalejší reakce – a to platí dodnes. V designu digitálních produktů tak zůstává Hickovo pravidlo užitečným nástrojem pro tvorbu přehledných a přívětivých rozhraní.