Gamifikace
Gamifikace – využití herních principů v neherním prostředí k motivaci uživatelů a ovlivnění jejich chování.
Gamifikace (gamification) může být silným nástrojem pro zvýšení zapojení uživatelů, ale funguje pouze tehdy, když vychází ze skutečné motivace. Nejde o přidávání bodů nebo odznaků pro efekt, ale o to, aby měl uživatel pocit, že něčeho dosahuje – pocit pokroku, uznání nebo rytmu.
Tvůrci digitálních produktů by měli hledat přirozené momenty napětí či zvyku a právě tam nabídnout vhodnou zpětnou vazbu. Například Duolingo využívá série, výzvy a zkušenostní body. Podporuje tím to, co uživatelé sami chtějí – učit se pravidelně. Naopak odznak za pouhé přihlášení působí prázdně.
Fungující herní prvky ukazují, kam uživatel došel a co může následovat. Postupové lišty nebo nové úrovně dávají smysl pouze tehdy, pokud navazují na to, co uživatel skutečně chce. Odměna musí být zasloužená, ne umělá nebo matoucí.
Je třeba dát si pozor, aby systém nevyvolával frustraci. Série, které trestají výpadek, mohou uživatele odradit. Dobře navržený systém nabídne šanci pokračovat bez pocitu selhání.
Smyslem gamifikace není zábava navíc. Je to způsob, jak zpětnou vazbu učinit jasnější, motivaci silnější a chování přirozenější. Pokud je navržena s rozvahou a ohledem, může výrazně zlepšit zážitek z používání – bez zbytečných triků.