Test falešných dveří
Rychlá a levná metoda ověření zájmu: nabídněte funkci, která ještě neexistuje, a sbírejte kontakt na uživatele, kteří ji chtějí vyzkoušet.
Test falešných dveří (fake-door test) je jednoduchý způsob, jak zjistit, jestli uživatele opravdu zajímá nová funkce. Do aplikace nebo na web přidáte tlačítko, které něco slibuje – třeba „Vyzkoušejte naši novou AI asistenci“. Ale místo skutečné funkce se po kliknutí zobrazí zpráva ve stylu: „Ještě to ladíme. Chcete vědět, až to bude?“
Tímhle způsobem lze bez velké námahy ověřit, jestli by lidé funkci skutečně používali. Když na tlačítko klikne hodně lidí, je to dobrý signál. Pokud navíc zanechají e-mail nebo zpětnou vazbu, můžete pokračovat dál s větší jistotou.
Je ale důležité být fér. Když uživatel zjistí, že jste mu slibovali něco, co ve skutečnosti neexistuje, může to podlomit důvěru. Proto je vždy lepší přidat vysvětlení – třeba krátkou zprávu nebo formulář, kde se může zapsat na čekací listinu.
Metoda fake-door test je oblíbená u produktových týmů, které chtějí postupovat podle návrhu založeném na důkazech. Umožňuje ověřit zájem dřív, než se investují týdny nebo měsíce vývoje. Ale musí se používat s rozmyslem – a hlavně, pokud se zájem potvrdí, nesmí zůstat jen u testu. Pak je čas přejít od slibů k výsledkům.