Okrajový případ
Vzácná nebo extrémní uživatelská situace, která odhaluje limity designu a prověřuje jeho odolnost v reálném světě.
Když produkt selže, většinou to není kvůli běžnému scénáři. Častěji jde o okrajový případ (edge case) – neobvyklou situaci nebo extrémní vstup, na který designéři nepomysleli. Takové momenty odhalují slabiny systému a zkoušejí důvěru uživatelů. Ignorovat je znamená ignorovat skutečné lidi.
Okrajový případ je každá neobvyklá, ale platná uživatelská situace: příliš dlouhé jméno, které rozhodí rozvržení stránky, pomalé připojení, kvůli němuž se formulář nezpracuje, nebo třeba stresující okamžik, kdy se někdo snaží zrušit předplatné. Právě takové mezní situace nejčastěji zasahují uživatele na mimo hlavní proud společnosti – lidi s postižením, se starými zařízeními nebo s nejistým internetem.
Odborníci jako Luke Wroblewski a Alan Cooper tvrdí, že dobrý design musí počítat i s extrémy, aniž by komplikoval běžné použití. Eric Meyer a Sara Wachter‑Boettcher zavedli pojem stresový případ – ne vzácnou chybu, ale moment, kdy je uživatel zranitelný.
Princip inkluzivního designu říká: „Navrhni pro jednoho, pomůžeš mnohým.“ Tím, že řešíme extrémní situace, zlepšujeme zážitek všem. Stránka přístupná nevidomému uživateli je snadněji čitelná i na mobilu na slunci.
Testujte produkty i mimo ideální podmínky: zkuste pomalejší síť, asistenční technologie, narušte formuláře. Navrhujte pro případy selhání – jasné zprávy, záložní stavy a uchování dat uživatele. Přednost dávejte situacím, kde může vzniknout škoda nebo vyloučení, ostatní si zaznamenejte a vracejte se k nim postupně.
Okrajové případy nejsou výjimky. Jsou součástí každodenního života s nedokonalými zařízeními, rozptýlenou pozorností a nepředvídatelnými okolnostmi. Když na ně myslíme už při navrhování, vznikají produkty, které nejsou jen spolehlivé, ale i lidské.

