Dohertyho práh
Hranice použitelnosti, kdy je systém pro uživatele dostatečně rychlý: 400 milisekund.
Dohertyho práh (Doherty Threshold) označuje hranici přibližně 400 milisekund, do které by měl systém reagovat, aby byl pro uživatele vnímán jako okamžitý. Pokud se odezva vejde do tohoto okna, uživatel zůstává soustředěný a má pocit, že vše probíhá plynule. Jakmile je odezva pomalejší, narušuje to pozornost a zvyšuje frustraci.
Tento pojem vznikl už v osmdesátých letech díky výzkumu Waltera J. Dohertyho a Ahrvinda J. Thadaniho. Zjistili, že rychlá odezva systému nejen zlepšuje dojem, ale přímo podporuje lepší výkon uživatelů. Pozdější odborníci na použitelnost přijali Dohertyho práh jako měřítko pro návrh responzivních rozhraní.
Pro vývojáře webů a aplikací je tento práh jasným cílem: systém by měl reagovat dostatečně rychle, aby si uživatel ani nevšiml, že čeká. Pomáhají k tomu techniky jako optimistické aktualizace rozhraní, postupné načítání obsahu nebo skeleton obrazovky, které vizuálně naznačují aktivitu systému i během zpracování.
Výkon aplikací dnes sledují nástroje Web Vitals, které měří například čas do prvního vykreslení nebo čas do interaktivity. Když se tyto hodnoty drží pod hranicí prahu, zvyšuje se důvěra uživatelů a snižuje riziko, že z aplikace odejdou.
Splnění Dohertyho prahu dělá z rozhraní něco, co působí přirozeně a svižně. Čtyři sta milisekund může rozhodnout, jestli uživatel zůstane, nebo odejde.