Konformita
Lidská tendence následovat většinu ovlivňuje chování uživatelů online – může pomoci, ale i uškodit, pokud s ní návrháři nezacházejí čestně.
Konformita (conformity bias), tedy sklon přizpůsobit se názoru většiny, výrazně ovlivňuje chování lidí na internetu. Designéři tuto tendenci často využívají prostřednictvím prvků sociálního důkazu – například hvězdičkového hodnocení, štítků nejoblíbenější, žebříčků trendů nebo hlášek typu „právě si prohlíží 15 lidí“.
Pokud se používá poctivě, může konformita zlepšit uživatelský zážitek. Pomáhá lidem rychleji se rozhodovat, najít oblíbené produkty nebo důvěryhodný obsah. Například označení nejprodávanější výrobek nebo zobrazení aktuální aktivity ostatních uživatelů může zvýšit důvěru a podpořit rozhodnutí, protože lidé přirozeně věří tomu, co dělá většina.
Problém nastává ve chvíli, kdy je tento efekt zneužíván. Falešné nápisy jako „zbývají poslední 2 kusy“, nepravdivá čísla typu „1200 lidí právě sleduje“ nebo vymyšlené recenze překračují hranici etiky. I když mohou krátkodobě zvýšit prodeje, z dlouhodobého hlediska narušují důvěru a mohou vést až k právním problémům. Takové praktiky sledují regulační úřady nejen v USA, ale i v Evropské unii.
Tvůrci digitálních produktů by proto měli jednat férově. Ukazujte pravdivá data. Dejte lidem možnost si informace ověřit. Nenaléhejte, nemanipulujte, respektujte svobodu uživatele.
V digitálním světě, kde dominují metriky a názory davu, je konformita silným nástrojem. Ale důvěra je ještě důležitější. Když konformní zkreslení použijete poctivě, přirozeně posílíte rozhodování uživatelů – a zároveň svou značku.

