Atomický výzkum
Modulární způsob zaznamenávání a sdílení uživatelských poznatků, který umožňuje škálovatelné a důkazně podložené návrhové rozhodování v týmech.
Atomický výzkum (atomic research) mění způsob, jakým UX týmy pracují s poznatky o uživatelích. Místo abychom výsledky pohřbili v dlouhých zprávách, zachycujeme jednotlivé drobné postřehy – každý z nich je podložený důkazem a opatřený štítky, aby se dal snadno znovu použít. Vzniká tak živý výzkumný repozitář, který se dá jednoduše prohledávat, rozšiřovat a využívat napříč projekty.
Nezávisle na sobě s termínem atomický výzkum přišli Tomer Sharon, kterému vděčíme především za podrobný popis výzkumných atomů, a Daniel Pidock, který zdokumentoval postup pro tvorbu vhledu.

Každý výzkumný atom (nugget) má čtyři části:
experiment (co jsme zkusili),
fakt (co jsme pozorovali),
postřeh (co si z toho vyvozujeme) a
doporučení (co z toho uděláme).
Díky této struktuře můžeme lépe sledovat vazbu mezi daty a rozhodnutími, porovnávat poznatky napříč studiemi a dělat informovaná rozhodnutí rychleji a s větší jistotou.
Inspirací pro tuto metodu byl atomický design Brada Frosta, modulární přístup k řešení problémů od Dona Normana nebo znalostní rámec DIKW. Myšlenkově vychází i z kvalitativních metod ze sociologie (např. zakotvená teorie), antropologie (např. etnografie) nebo psychologie (např. tematická analýza).
Na rozdíl od klasických výzkumných archivů umožňuje atomový přístup spojovat poznatky napříč časem, platformami i týmy. Je obzvlášť užitečný tam, kde návrháři potřebují rychle najít odpovědi z dřívějších studií.
Je ale potřeba disciplína: důsledně značkovat, udržovat kontext a odolat zjednodušování. Když to děláme dobře, nejde už jen o dokumentaci, ale o to, že si tým udrží a rozvíjí kolektivní porozumění lidem, pro které navrhuje.