Řekni si o web #04
Ahoj! Začneme od konce: Končí maily bez DMARC. (zítra) Končí cookies třetí strany. (za půl roku) A končí podpora IPv4. (nebo ne?) Končí školní pololetí, ale my teprve začínáme!
Linkodrom
Neidentifikovaný e-mail už nedojde. Firmy Google a Yahoo oznámily, že od února přestanou doručovat 📨 e-maily bez DMARC. Nové pravidlo se týká odesílatelů, kteří některý den rozešlou více než pět tisíc e-mailů. Nastavení záznamů do DNS a přenastavení e-mailových hlaviček je otázka chvilky, ale i tak se radši podívejte, jestli na DMARC vaši ajťáci nezapomněli.
Končí cookies třetí strany. 🍪 Zní to jako revoluční heslo, ale vlastně je to ostuda, že tu stále takovou technologii máme. Cookies třetí strany jsou informace, které si do prohlížeče ukládají servery, které přímo nenavštěvujete, ale na které vámi navštívené weby posílají požadavky – typicky na reklamu, měření nebo přihlášení uživatele. Safari a Firefox už s cookies třetí strany nepočítají. Chrome se po letech váhání přidává letos.
Osobně se domnívám, že cookies 3. strany neměly nikdy vzniknout. V začátcích webu se ale každá technická finta hodila, tak přežily až do dneška.
Dušan Janovský, architekt vyhledávače Seznam.cz (Twitter)
Kdy skončí podpora krátkých IP adres? Další takovou technologií, která je už dlouho na cestě do Valhaly, je IPv4 – původní adresování zařízení v síti internetu. Má to být právě stát, kdo přestane tenhle standard používat mezi prvními? Vzhledem k míře podpory nového protokolu IPv6 u poskytovatelů připojení by to mohlo znamenat, že se pro podstatnou část občanů stanou služby státu technicky nedostupnými. A to není správný přístup. ☝️ Ostatně ani Seznam.cz se k ukončení podpory IPv4 nechystá. Ale zase – vláda termín stanovila na rok 2032, tak třeba se to vyřeší samo.
Legenda o Facebooku. Od jistého okamžiku potřebuje každá firma vlastní mytologii. Příručka zaměstnance Facebooku je v téhle disciplíně velmi dobrá.
Přístupnost; jen špatná řešení, prosím. Na každý komplikovaný problém existuje velmi jednoduché a v zásadě špatné řešení. V případě přístupnosti webů je to accessibility overlay. Tak jako někoho napadlo, že problém s ochranou soukromí vyřeší cookie lišta, tak se zeměmi, kde nejsou zákonodárci ve skluzu s transpozicí evropského zákona o přístupnosti, šíří mor javascriptových nadstaveb, které mají odstranit problémy v přístupnosti. Už se k tomu vyjádřila i EU, a to je co říct. Stejně jako na cookie lišty, i na accessibility overlay už existuje doplněk prohlížeče, který jej odstraní. Naštěstí máme ještě rok čas 🦾 vyhrnout si rukávy a ukázat, že to s přístupností myslíme vážně.
Dobrým zdrojem informací o přístupnosti v UX designu je rozcestník, o který pečuje Stephanie Walter. Pro aktuality v češtině můžete zajít do podcastu 🙈 Poslepu, který nahrávají Radek Pavlíček s Ondřejem Pohlem.
Těžce na cvičišti, lehce na bojišti. Jestli zrovna odháníte děti od hraní počítačových her, ještě to zvažte. Tady Serhij zúročil hodiny hraní počítačových her, když 💣 zneškodnil ruský tank v boji.
Chatujte se svými soubory. Tip na službu ChatHelp jsme našli u Petra Slavíka. ChatHelp nabízí, že nastuduje vaše dokumenty na GDrive, v Notion, na Slacku nebo v Gmailu a bude vám z nich tahat rozumy. Pokud hledáte na web 🤖 chatbota, který by pracoval s vaší znalostní bází, třeba je tohle ten pravý.
Kus za kus. Feature creep je těžké postižení, které napadá produktové manažery odměňované za uvádění nových vlastností do existujících produktů. Kdykoli vás napadne, že byste přidali do fungujícího projektu něco nového, měli byste se zeptat: Co by se výměnou za novou vlastnost dalo z produktu odstranit? A tak tleskáme Googlu, že našel odvahu odstranit 17 features z Google Asistenta.
Nikdy není pozdě začít se vzdělávat. KISK v rámci programu celoživotního vzdělávání nabízí expertní kurz pro zájemce o kvalitativní výzkum 🧪 z řad veřejnosti. Ještě do konce ledna se můžete přihlásit, a Josef Kocourek vás pak v průběhu jara na šesti online setkáních nechá proniknout do krás a tajů uživatelského výzkumu.
Život s technologiemi
Už s druhým klientem od začátku roku jsme se dohodli, že hlavním instantním komunikačním kanálem bude 💬 WhatsApp. Lidi, co se to s tím firemním IT děje?! Každá firma, každý tým má nějaký komunikační nástroj, ať už je to Microsoft Teams v korporacích, Slack ve vývojových firmách nebo jinde třeba Google Chat. Přesto nebývá snadné dohodnout se, kde se bude komunikace odehrávat při spolupráci klient—agentura.
Komplikace do spolupráce vnášejí firemní IT politiky. Když pracují designéři z agentury pro více klientů, těžko mohou mít v počítačích nainstalované restriktivní profily každého z nich. Jenže bez nainstalovaného profilu v počítači -💻 se často k nástrojům klienta lidé z agentury ani nedostanou. Nemůžeme si snadno psát ve skupině, nevidíme navzájem své kalendáře, nemůžeme sdílet soubory, nechodí notifikace.
Lidé z korporací zase pro změnu mají zakázaný přístup k běžně používaným nástrojům v agenturách. Dochází pak k podivným situacím, kdy my v agentuře máme pro stálé klienty vyhrazený hardware. Jenže noste s sebou dva notebooky a dva mobily. Klienti se pak k našim nástrojům připojují ze soukromých zařízení a sdílí si připojení z mobilu nebo se v práci připojují přes 🛜 wifi pro hosty.
Psaní přes WhatsApp je to nejmenší. Určitě znáte spousty historek, jak si lidé posílají obrázky vyfocené z počítače mobilem, jak párminutové video posílají zazipované a rozdělené na do dvaceti e-mailů, aby obešli omezení ve firmě. Máte podobnou historku? Podělte se o ni v komentářích.
Na čem právě pracujeme
Zralost firem z pohledu designu je něco, na co v poslední době stále častěji narážíme. Během pandemie koronaviru firmy velkoryse najímaly týmy designérů, ale samy nebyly připraveny začlenit designérský přístup k řešení zadání do svých procesů a kultury. Vede to ke zklamaným očekáváním, že designéři nestartují inovační bujení, k rozbrojům mezi odděleními, deprivaci samotných UX designérů, velké fluktuaci a s ní spojenými vysokými náklady na personalistiku.
8,9 % designérů, kteří v roce 2023 dali výpověď, odešlo kvůli nízké UX zralosti firmy.
Když začínáme jako designéři z agentury spolupráci s firmou s interním designérským týmem, často vedle práce, na kterou jsme najati, děláme svého druhu pracovní terapii designérům, mediátory s ostatními týmy a jsme i trochu ambasadory designérského myšlení vůči firmě a jejímu vedení.
Obvykle začínáme zjištěním, na jakém stupni zralosti firma je. Stává se, že různé části firmy mají zařazeno na jiný stupeň. S vedoucími designérských týmů pak podnikáme aktivity ke sladění všech oddělení na stejnou úroveň a připravujeme firmu na pohyb vzhůru po žebříku zralosti.
Na jakém stupni zralosti UX designu je vaše firma si můžete ověřit v kvízu Norman Niesen Group. Většina firem je na třetím stupni z šesti.
Přijďte se potkat s Jakubem a Martinem ve čtvrtek 21. února od 17.30 na workshopu pro zadavatele webových zakázek, který pořádá Projectman. Je zdarma, a místa brzy nebudou. Nebudou!
Jako bonus 🎉 a za odměnu, že jste dočetli náš zpravodaj až do konce, jsme si pro vás připravili průběžně doplňovaný přehled konferencí a odborných akcí pro letošní rok. Najdete ho v menu na webu.
A to je z posledního lednového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Díky všem za feedback, pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.